Rõõm uuest kodust on kindlasti suur, aga terve talupojamõistus ütleb, et kogu kinnisvaraga seotud pabermajandus tuleb hoolikalt läbi vaadata ja korda teha.
Neli olulist asja, mida ei tohi kinnisvaraga majandamisel unustada
1. Kontrolli lubade olemasolu
Oluline on teada, kas sinu ostetud kinnisvaral on olemas kõik vajalikud kasutusload: uue ehitusseaduse kohasel peavad need olema ka kõrvalhoonetel, mis suuremad kui 20m2. Vaata üle, kas korras on ka kõik projektid ning kasutusjuhendid.
2. Dokumenteeri kõike nii detailselt kui vähegi võimalik
Hilisemate vaidluste vältimiseks on hea, kui kinnisvaraga seonduv on kirjalikult fikseeritud: lepingud, koosolekute protokollid, ekspertiisi aktid, ka kokkulepped, mis tehtud naabrite või ühistu juhatusega. Ära lase end uinutada näiteks naabrite või ühistu juhatuse omamehelikest lubadustest sõna pidada, mida võidakse hiljem sinu kahjuks pöörata - palu viisakalt, kuid kindlalt olukord, nõudmised ja lubadused kirjalikult kinnitada. Arhiveeri ka kinnisvaraga seotud kirjad. Kui taoline paberitega majandamine tekitabki trotsi, ära unusta, et see on su enese huvides.
3. Sorteeri korralikult
Loo kinnisvaraga seotud kartoteek: ühes kaustas näiteks arved, teises projektid ja lepingud. Nii leiad kiirelt otsitava, kui tarvis midagi kontrollida. Nii saad kontrollida ka kõiki kinnisvaraga seotud kulusid.
4. Arhiveeri dokumendid ka digitaalselt
Kõige parem, kui dokumendid on olemas nii paberil kui ka digitaalselt: võib juhtuda, et sul on tarvis neid kiirelt kellelegi saata. Digitaalselt saad salvestada nt. kõik kinnisvaraga seotud maksekorraldused, kui peaks tekkima vajadus need kiirelt üle vaadata. Loo ka arvutisse kinnisvara teemaline kaust, mille alajaotused lahendatud vastavalt sisule: lepingud, arved, maksekorraldused jne.