Alates 01.04.2016 saab kasutusloa taotluse esitada ka elektrooniliselt läbi ehitisregistri, kuid kehtima jääb võimalus esitada taotlus kohalikule omavalitsusele, kes kannab vajalikud andmed ehitisregistrisse.
Kasutusloa taotluse saamisel kontrollib kohalik omavalitsus kõigepealt, kas puuduvad ilmselged alused kasutusloa läbivaatamata jätmiseks. Näiteks on kasutusloa andmine ilmselgelt võimatu eelkõige juhul, kui kasutusluba pole tarvis või ehitise ehitamiseks oli nõutav ehitusteatise või ehitusloa olemasolu, aga neid ei ole esitatud või taotletud. Kui esineb mõni kasutusloa läbivaatamata jätmise alus, siis peab kohalik omavalitsus vormistama selle kohta otsuse ja selgitama otsuses läbivaatamata jätmise põhjust.
Kui kasutusloa taotluse läbivaatamata jätmiseks alust ei ole, algab kasutusloa taotluse sisuline läbivaatamine. Kui taotlus on puudustega, näiteks puuduvad selles nõutud andmed või on lisamata vajalikud dokumendid või dokumendid on puudustega, määrab kasutusloa andja taotluse esitajale esimesel võimalusel tähtaja puuduste kõrvaldamiseks, selgitades, et tähtpäevaks puuduste kõrvaldamata jätmisel võib ta jätta taotluse läbi vaatamata. Samuti peab kasutusloa andja selgitama, milles puudus seisneb ning viitama puuduse osas vastavale õigusakti sättele.
Tähtaeg peab olema määratud selliselt, et see võimaldaks kasutusloa taotluse seaduses sätestatud tähtaja jooksul – 30 päeva - läbi vaadata. Kuigi kohaliku omavalitsuse nõudmised peavad lähtuma ehitusseadustikust, küsitakse ka dokumente, mida seadus kasutusloa taotlemisel tegelikult ei nõua. Näiteks nõutakse tihti korstnapühkimise akti ja prügiveolepingut. Sellised nõudmised ei ole õiguspärased.
Esiteks puudub kohustus hoone kasutamisele asumisel korstnapühkimise akti tellimiseks. Korstnapühkimise akt koostatakse korstna puhastamise järel. Korstna puhastus tuleb ette võtta alles siis, kui küttekoldeid on mõnda aega kasutatud. Eramajas näiteks on kohustus tellida korstnapühkimine asjatundjalt iga 5 aasta järel. Lisaks kontrollib tuleohutuse nõudeid Päästeamet, mitte kohalik omavalitsus. Kuigi prügiveolepingu olemasolu võib olla oluline, ei saa ka selle esitamist nõuda kasutusloa menetluses, sest tegemist on keskkonnakaitse, mitte ehitamise küsimusega. Seega, korstnapühkimise akti ja prügiveolepingu puudumise tõttu ei saaks kohalik omavalitsus jätta kasutusluba väljastamata.