Päevatoimetaja:
Kristina Kostap

Remont või ehitus: kontrolli alati tellitud materjali

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kodu.postimees.ee
Copy
Veevärgi ja kanalisatsiooni olulisteks komponentideks on torud.
Veevärgi ja kanalisatsiooni olulisteks komponentideks on torud. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Objektile saabunud ehitusmaterjali ülevaatus ja olukorra fikseerimine on oluline töö, millega peaksid tegelema kõik ehitajad ja ehituse tellijad. «Praktikas aga tehakse seda mõnevõrra hiljem, enamasti siis, kui hakatakse ehitusmaterjali paika panema ja avastatakse puudused või vale materjal,» nendib Eno Pappel majaehitaja.ee blogis.

«Kuigi kõigile asjaosalistele, kes ehitusmaterjali objektile tellivad, on selle vastuvõtmise ülevaatuse tähtsus arusaadav ja mõistetav, tehakse sellegipoolest sellist kontrolli harva korrektselt. Põhjus sageli selles, et materjalid on põhjalikult pakendatud ja kaetud ning visuaalselt saab kontrollida ainult pakendi seisukorda, kas on kuskil kahjustusi. Kui pakend tundub olema enam-vähem korras, siis sellega kontroll sageli piirdubki,» selgitab ta.

Kuidas näeks välja õige ehitusmaterjalide vastuvõtmine ja ülevaatus?

«Kui on oodata kauba jõudmist objektile, tuleks välja otsida kauba tellimus. Tänapäeval ei ole eriline probleem see oma nutitelefonist üles leida, sest enamik tellimusi tehakse elektrooniliselt ning kauba tellimus või arve (ettemaksuarve) peaks olema lihtsalt leitav,» soovitab Pappel.

«Olenevalt kaubast on vajalik teada ka ladustamistingimusi. Enamik üldehitusmaterjale nõuab läbimõeldud ladustamist, mis tähendab tasast pinda. Puitmaterjal nõuab enamasti aluspuid teatud vahedega jne. Üldiselt on kauba tarnijatel konkreetsed juhised, kuidas kaup tuleb ladustada ning enne kauba kohalejõudmist objektile tuleks nendega tutvuda ja luua vajalikud tingimused,» selgitab ta.

«Kui kaup jõuab objektile, tuleks esimese asjana kontrollida tellimuse ja kauba saatelehe vastavust. Kas kõik saatelehel toodud materjalid ja kogused on vastavuses tellimusel tehtuga? Kui dokumendid on üle vaadatud ja puudusi neis ei ole, tuleks üle vaadata saatelehe ja kauba tähised ehk kontrollida, kas saatelehel olev kaup on ka päriselt olemas,» kõlab Pappeli soovitus.

Materjalide kogust on tema hinnangul aga nii mõnelgi juhul väga raske kontrollida, sest väiksemaid kaupu võidakse koos pakendada ja ilma pakendeid avamata on võimatu kontrollida. «Seetõttu on sageli saatelehel ka kirjas pigem pakendite arv, mitte täpsed materjali kogused, ja sellisel juhul tuleb pakendid üle lugeda ja arvuliselt vastavust saatelehele kontrollida,» soovitab ta.

Kõige viimane tegevus võiks Pappeli sõnul olla materjalide ja ehituskauba pakendite visuaalne kontroll. Seda soovitab ta teha veel enne kauba mahalaadist, tagamaks, et vigastus või puudus ei ole tekkinud mahalaadimise käigus. «Praktikas on seda sageli keeruline teha, sest osa kaupa võib olla teiste pakendite all või ühe kaubaaluse peal. Siis on võimalik kontrollida alles pärast mahalaadimist, kui pakendit saab igalt poolt üle vaadata,» nendib ta samas.

Avastatud puudused tuleks fikseerida. «Puudused tuleks märkustena kirja panna kauba saatelehele. Lisaks on soovitatav oma nutitelefoniga ka pilte teha ja kui see on võimalik, siis enne kauba mahatõstmist veokilt. Kui see ei ole võimalik, siis teha kahjustatud kohast pildid pärast seda, kui kaup mahalaaditud või kui pakendi avamisel avastatakse puudused,» soovitab Pappel.

«Lisaks tuleks kauba tarnijale esitada e-postiga reklamatsioon. See on kahjunõue, milles ära toodud argumenteeritud puudused või kahjud orienteeruva summaga, viited alusdokumentidele (tellimusele, arvele, pakkelehele, saatelehele) ning lisatud ka puudusega seotud pildid,» annab ta nõu.

Kuna selline korrektne puuduste fikseerimine on mõnevõrra tülikas, siis jäetakse see väiksemate puuduste või kahjustuste korral päris sageli tegemata. «Vahel pole näiteks eramaja ehitusplatsile kauba kohalejõudmise ajal objektil kedagi, kes kauba vastu võtaks. Siis tõstetakse kaup objektile telefoni teel juhendatud kohta ja näiteks saadetakse dokumendid e-postiga või on need pakendile kinnitatud,»  vahendab Pappel.

«Mõistlik oleks iseäranis olulisemate kaupade puhul, mille kahjustumine võib kokkuvõttes mõjutada ka maja konstruktsioone, vastuvõtmisele tähelepanu pöörata ja objektile jõudnud kauba seisukorda kontrollida ja puuduste korral kiiresti reageerida.» Üldjuhul, kui puudused on fikseeritud, vahetab kauba tarnija puudustega kauba suhteliselt kiiresti välja või hüvitab kahju.

Tagasi üles