Ajal, mil kinnisvaraportaalides muutuvad üha sagedasemaks otse omanikult pakkumised, tekib küsimus, kas maakleri kui sellise järele on tegelikult üldse mingit vajadust?
Kas kinnisvara müümisel on maaklerist üldse mingit reaalset kasu?
Kinnisvaraekspert Andrus Viks selgitab, millal on mõistlik kaaluda maakleri palkamist ja millal ponnistada ise, ja kui oled otsustanud juba ise müüa, siis millistes kanalites on seda kõige mõistlikum teha.
Kas võtta maakler või müüa ise?
«Olen öelnud viimased kümme aastat, et kui maaklerilt oodata seda, et ta vaid kuulutuse üles paneks, siis pole teda üldse vaja. Kui ühel kinnisvaramaakleril on korraga portfellis 150-200 objekti, siis ta ilmselgelt ei jõua ühegagi neist korralikult tegeleda. Selliste maaklerite pärast ongi paljudel jäänud mulje, et maakleri töö seisneb selles, et riputatakse pildid portaali, käiakse paar korda näitamas ja võetakse hunnik raha vahelt,» räägib Viks.
Kindlasti võib oma kinnisvara müüa ka ise ja selles pole iseenesest midagi ülemäära keerulist: vajadusel telli hinnastamisakt, tee objektist pildid, riputa kuulutus kinnisvaraportaali ja varu aega asjaajamiseks ning kinnisvara näitamiseks.
Kui vajad aga sisulisemat nõu ja aega napib, siis tasub konsulteerida maakleriga - nii nagu kõik ei oska leiba küpsetada või autot parandada, ei saa kõik hakkama ka kinnisvara müümisega.
«Maaklerit valides soovitan uurida, kas keegi ka teda soovitab ning jälgida, kui paljude objektidega ta paralleelselt tegeleb. Ühele maaklerile on üldiselt optimaalne 30-50 müügiobjekti: sellise mahu juures ta ka teab, mida täpselt müüb,» ütleb Viks
Kui oled otsustanud ise müüa, siis kuidas ja kus seda teha?
Kinnisvaraportaalid on kindlasti kõige esimene koht, kust inimesed pakkumisi otsivad. Eestis on kaks kinnisavaraportaali, mis on teistest külastatavuse poolest mäekõrguselt üle – KV.ee ja City24.
«Minule endale meeldib kõige rohkem kasutada KV.ee keskkonda, sest see on loogilisem ja kuulutuste panemiseks mugavam kui teine suurem portaal. KV.ee on ka külastatavuse poolest suurem ning sealt võib leida rohkem otse omanikult pakkumisi,» räägib Viks.
Lisaks kahele suuremale on veel terve ports väiksemaid portaale. Kuulutuste lisamine nendesse on võimalus, mida kasutada, kui on piisavalt aega ja finantse, ent see müügiedule ilmselt väga kaasa ei aita. Suuremad portaalid on turul olnud ligi 15 aastat ja inimesed on harjunud neid kasutama.
Valikuid on aga üsna mitmeid:
- Kinnisvaraportaalides on edukad kuulutused, mis on informeerivad ja kaunite piltidega. Portaalid pakuvad ka mitmeid tasulisi reklaamvõimalusi, mida on sageli mõistlik kasutada.
- Facebook’is ja ka teistes sotsiaalmeediavõrgustikes on mitmeid kinnisvara- ja üüripakkumiste kommuune ning gruppe, kus on võimalik kuulutusi üles riputada. Eeskätt on mõistlik sotsiaalmeediasse postitada üürikuulutusi, müügikuulutused on seal vähemmenukad.
- Sotsiaalmeedias kuulutamisel on väga olulised ilusad pildid, veelgi parem oleks video. Facebook’is on võimalik oma kuulutusi ka võimendada, see maksab veidi raha, kuid tulemusena jõuab postitus kümnete tuhandete inimesteni.
- Trükimeedia hiilgeajad kinnisvara müümiseks on möödas. Seda võimalust kasutavad pigem suured kinnisvarabürood, kellele see on paralleelselt brändi reklaamimise võimalus. Erakliendile pole trükimeedias kuulutamine majanduslikult mõistlik.
- Välipinnad töötavad alati hästi, kui plagu on heas asukohas ja paistab viisakas välja. Väiksema plagu püstitamine ei ole kuigi keeruline ega kallis - sellega saab ühtviisi hästi hakkama nii eraklient kui suur kinnisvaraettevõte.
«Hea pealehakkamise juures saavad pea kõik inimesed oma kinnisvara müümise või üürimisega hakkama, kuid selleks peab varuma piisavalt aega ning viima ennast kinnisvaraturuga kurssi. Maakler on mõttekas võtta siis, kui tunned, et ei orienteeru väga hästi kinnisvaramaailmas ja tahad kindlust, et kõik saaks vormistatud õigesti ja kogu protsess kulgeks oluliselt sujuvamalt,» ütleb Viks.