Ammu enne tänapäevaseid ideid arhitektuurilisest minimalismist ja kompaktsest disainist kujundas Madalmaade sugu insener Cornelis Meijer ühetoalise ent siiski kõike härrasmehe eluks vajalikku sisaldava korteri, kirjutab Socks-Studio.com.
Ebatavalised gravüürid: vaata vastolulisena näivat barokset ühetoalist korterit
17. sajandil elanud Meijer keskendus oma inseneritöös peamiselt vett puudutavate süsteemide planeerimisele ja loomisele. Kuid tema sulest pärineb ka üks esimesi kavandeid minimaalse ühetoalise korteri jaoks, kavandatud Meijeri enda ideede ja vajaduste järgi.
Nagu saate lugeda autori enda piltide allkirjadelt olid Meijeri mõtted hädavajaliku koha pealt kaunis iseäralikud.
Meijer avaldas oma eripärase toa kavandi teoses «Nuovo Ritrovamenti» teiste samalaadsete uuenduslike plaanidega koos. Meijer töötas need mõtted välja osaledes Roomas Tiberi kallaste väljaehitamisel ning soode kuivendamisel. Ühetoaline korter kannab nimetust Del Fabricar Commodo.
Graafilistelt lehtedel näeme ühe kirju toa nelja seina mis on kaetud kaunis tuttavlike disainielementidega. Kokku murtavad lauad, toolid, seintesse peituvad magamisasemed pole tänapäeval eriline eksootika. Aga raamatu avaldamise ajal 1689. aastal oli tegemist millegi uuenduslikuga, vähemalt Lääne-Euroopa arhitektuuri traditsioonis. Meijer on muidugi oma aja seltskonna kõrgkihi liige, nõnda näeme tema ühetoalises korteris paljut, mida täna peame tarbetuks. Kujutage vaid ette korterit, mis sisaldab endas kennelit mitte ainult ühele vaid mitmele penile.
Meijer nimetas oma tuba paslikuks «virtuooslikule härrasmehele», ilmselt silmas pidades, et kavandatud korter sobiks elukohaks tema enda sarnasele inimesele. Mõõdukalt ekstsentriline isik, kes veedab oma aega teaduse, kunsti ja kultuuriga saaks sellises korteris elada rahulikult, segamatult märkimisväärse mugavusega.
Meijeri kaasaegse Rooma kõrgarhitektuuri iseloomustas ennekõike suurejoonelisus ning ka otsene mahukus. Villad ja paleed olid täidetud erinevate funktsioonidega tube ja koridore, mis tegi eluruumidest parajad labürindid. Arvatava keerulise iseloomuga Meijerit ilmselt häiris eluruumide jagamine teiste inimestega ning ta ihkas poolerakliku eluviisi. Sellest küljest sarnanevad Meijeri soovid tänapäevase ettekujutusega elupaigast, kus tähtsal kohal on privaatsus ning isiklik ruum.
Meijeri visioon ei jõudnud kahjuks paberilt kaugemale. Arhitektuuriloolane Joseph Connors esitas paar aastat tagasi idee, et Meijeri kavand polnud tõsimeelne katse luua kompaktset korterit. Pigem võis tegemist olla intellektuaalse mänguga, arhitekti eksperimentaalse etüüdiga, mille eesmärgiks oli pakkuda vastulause baroki ülevoolavusele ja suursugusele. Kuid muidugi on barokset armastust ornamentide järele näha ka Meijeri gravüüridel.