Päevatoimetaja:
Kristina Kostap

Miks riknevad Kadarbiku mahlad nii kiirelt?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Kadarbiku Köögivili OÜ

Tarbija24.ee uuris, miks riknevad Kadarbiku värsked mahlad ja smuutid vahel juba mitu päeva enne säilimisaja lõppu.


Piret Avila kurtis septembrikuus

Tarbija24.ee kaebusteraamatus

, et Tartu Sõbrakeskuse Maximast ostetud Kadarbiku smuuti, mille säilivusaja lõpuni oli veel kolm päeva, osutus kohe pärast poest väljumist avades juba riknenuks.

«Kuna smuutis ei ole ei säilitusainet ega suhkrut, mis toimib samuti säilitusainena, siis teadsin, et smuuti aegubki üsna ruttu ja kolm päeva peaks olema veel üsnagi paras aeg,» märkis pettunud Avila.

Sama on märganud teisedki lugejad - mõnikord on Kadarbiku mahlad ja smuutid n-ö enne tähtaega halvaks läinud.

Kadarbiku Köögivili OÜ müügidirektor Evi Napp ütles Tarbija24.ee'le, et kuna firma smuutid ja mahlad ei sisalda tõepoolest säilitusaineid ega lisasuhkruid, on nende säilimisaeg lühike - köögiviljamahladel 5 päeva, smuutidel 7-8 päeva ning seda heade hoiutingimuste juures (+2 kuni +6°C).

Seega on Napi sõnul naturaalsete mahlade puhul alati olemas teatud risk, et valede hoiutingimuste korral rikneb mahl enne, kui pakendil näidatud viimane müügipäev kätte jõuab. «Üldiselt teavad Kadarbiku mahla fännid seda hästi ning mingil määral isegi arvestavad sellega - see on pigem tõestus mahla ehtsusest,» arvas ta.

Antud juhul on aga Napi sõnul tagantjärele väga raske öelda, mis mahla riknemise võis põhjustada, kuna kaebus pärineb septembri lõpust.

Samas kinnitas ta, et kaup, mis läheb välja Kadarbiku laost, vastab kvaliteedinõuetele ja seda jälgib hoolikalt nii firma tehnoloog kui ka veterinaar- ja toiduamet. Ka transpordiga ei tohiks Napi sõnul probleeme olla, kuna firma kasutab kauba laialivedamiseks külmikutega autosid.

«Loomulikult tegeleme pidevalt ka meie kaupu müüvate kaupluste väljapanekutega ning oleme säilimisaja lõpule lähenevaid mahlasid ka värskemate vastu välja vahetanud,» lisas ta.

Üldiselt on tema sõnul suuremates poekettides Kadarbiku mahla säilimisega probleeme väga harva ja valesid hoiutingimusi tuleb pigem ette väiksemate toidupoodide lettidel, mida käiakse regulaarselt kontrollimas.

«Kuna meie tooteid pastöriseeritakse madalal temperatuuril ja lühikest aega, on need temperatuuri suhtes tundlikumad ka piimast. Meie tootmisprotsessi eripära jätab mahladesse ja smuutidesse alles vitamiinid ning tagab head maitseomadused, kuid muudab turustamise keerulisemaks,» nentis Napp.

Oluline on tema sõnul ka see, et pärast poest ostmist tuleb mahl kas kohe ära juua või siis võimalikult kiiresti külmikusse toimetada.

Suured kauplused hoiutingimusi ei riku

Maxima pressiesindaja Erkki Erilaid kinnitas, et Kadarbiku tooteid hoiustatakse vastavalt eeskirjadele ning seda kontrollib pidevalt ka veterinaar- ja toidumet. «Siin ei saa kauplus eksimisi endale lubada,» sõnas Erilaid. Tagasi riknenud Kadarbiku mahlu Erilaiu sõnul siiski ei võeta.

Prisma kommunikatsioonijuhi Kadri Lainase sõnul pole neil Kadarbiku toodetega massiliselt probleeme olnud, kuid paaril korral on juhtunud küll, et mahl on riknenud.

Kui kliendid on toote tagasi toonud, on firma neile Lainase sõnul ka raha tagasi maksnud. «Kadarbiku selle koha pealt tuleb alati meile ka vastu,» märkis ta. Samas on juhtunud, et toote riknemist märgatakse veel enne selle letile jõudmist. «Kui me ise märkame, et pakend on kummis, siis sellist toodet me välja ei pane,» kinnitas Lainas.

Hoiutingimused on Prisma poodides Lainase sõnul korras, kuid kauba autost mahatõstmisel ja enne letile viimist võib tema sõnul küll tekkida lühiajaline, kuid vältimatu temperatuurikõikumine, mis teoreetiliselt võib toodet ka kahjustada.

Rimi turundus- ja kommunikatsioonijuht Evelin Mägioja ütles aga, et kui varem tuli Kadarbiku mahlade kohta klientidelt tõepoolest kaebusi, siis pärast uute pakendite juurutamist neid enam ei ole olnud.

Evi Napi sõnul võeti uus pakend kasutusele septembri keskpaigas ning see on senisest turvalisem: mahla kaitseb kahekordne kork, tänu millele on mahl paremini kaitstud õhu ligipääsemise eest.

«Kartongpakendis on mahl paremini kaitstud ka valguse mõju eest ning nii säilivad vitamiinid selles paremini,» lisas ta.

Mahlade säilitamine on aga Rimi kommunikatsioonijuhi sõnul neilgi kontrolli all ja kauplusse jõudes läheb selline kaup kohe külmikutesse.

Selveri ostu- ja tootmisdirektor Andres Heinver kinnitas, et neil on Kadarbiku smuutidega probleeme olnud vaid suvisel ajal - pudelid lähevad tema sõnul kummi kohe, kui toode hakkab riknema.

«Selverites on arvutipõhine külmasüsteemi kontrollisüsteem, kaks korda päevas saame arvutist aruande, kus on külmikute temperatuurid registreeritud,» kirjeldas Heinver kontrolli kaupluste hoiutingimuste üle. Pood vastutab tema sõnul ka selle eest, et külmaahel ei katkeks ka toote jõudmisel kauba vastuvõtupunkti.

***

Mida teha riknemisohus või riknenud mahlaga? 

Kui mahl on pärast ostmist mõneks tunniks soojemasse ruumi ununenud, tasub Evi Napi sõnul proovida külmašokki. «Pange mahl kuni pooleks tunniks sügavkülma (aga ärge seda sinna unustage!) ning siis tagasi tavalisse külmikusse - nii peatate võimaliku riknemisprotsessi,» selgitas ta. 

«Kui aga poest on siiski ostetud juba riknenud mahl, on kõige kindlam pöörduda selle kaupluse poole, kust mahl osteti, ning tšeki olemasolu korral vahetatakse mahl ka välja,» märkis Napp.

Alati võib tema sõnul pöörduda ka otse Kadarbiku poole kas telefonil 6717811 või e-posti aadressil info@mahlad.ee. «Palun teatage meile ka mahla ostmise kuupäev ning kaupluse nimi - ainult nii on võimalik meie ühisele murele lahendus leida,» ütles Napp.

Tagasi üles