Kui esmapilgul võiks arvata, et kommitootjate tootmise tippaeg algab kusagil septembrikuus ning siis valmistatakse ennekõike ja üksnes saabuva hooaja jõulukaupa, siis tegelikult toimub sel ajal ja tootmisega paralleelselt juba uue, 2019. aasta jõulutoodete väljaarendus.
Vaata, millised maiustused jõuavad tänavu jõuluvana kingikotti
Pühad on magusatootjaile tõepoolest kogu kalendriaasta tippaeg – lasteaedade, koolide ja kõikvõimalike muude asutuste kommipakitellimused jõulupidudeks ootavad täitmist ning kauplusteletid kommidega varustamist.
Ka päkapikud ootavad oma osa – agaramad neist alustavad sussikülastust juba jõulukuu esimestel päevadel.
Nii ei ole sugugi ime, et esimesed tellimused jõuavad näiteks Kalevi kommivabrikusse juba siis, kui väljas on veel vaat et suvised ilmad.
«Esimesed tellimused on enamasti septembri alguseks juba kohal,» ütles Kalevi kommivabriku tootearendusjuht Evelin Heiberg.
«Meil on jõulud tegelikult aasta ringi: juba vana aasta lõpus hakkab turundus kokku seadma järgmist pühadetoodete valikut, läbi mõtlema kommipakkide sisu ja tellima kujundusi,» rääkis Heiberg Maitsemeelele.
Tootearendus käib tema sõnul turundusega üsna ühte sammu – nemad töötavad välja retseptid uutele pühademaiustustele ja viivad läbi degusteerimisi, seejärel jõuavad parimad maitsed katsetamiseks tootmisliinidele.
«Tegelikult algabki meie tootmisprotsess pihta turundusest: esmalt pannakse paika eelarve ja räägitakse läbi turunduskanalid, seejärel liigutakse edasi sisulise tootearenduseni,» avaldas Heiberg.
Hiljemalt varakevadel peavad kõigi sama aasta jõulutoodete retseptid lõplikult läbi testitud ja kinnitatud olema.
«Suvel lähevad jõulutoodete pakendid trükki, hiljemalt augustis on valmis tooteid tutvustav kataloog,» jätkas Heiberg.
Augusti viimastel või septembri esimestel päevadel algab tehases jõulutoodete tootmine. «Ja nii igal aastal,» märkis Heiberg.
Jõuluhooaja teeb Heibergi sõnul tootmises keerukaks asjaolu, et väga lühikese perioodi ehk sisuliselt kolme kuu jooksul kasvab Kalevi tehase tootmismaht tavapärasega võrreldes hüppeliselt.
«Toota tuleb täiendavalt ühe kuu toodangumaht, nn 13. kuu,» rääkis ta.
See toob Heibergi sõnul kaasa ka täiendava tööjõuvajaduse. «Tänavu värbasime üle 50 ajutise hooajatöötaja,» lisas ta.
Kalevi pensionilolevad töötajad tulevad jõuluhoojaks appi
«Rõõmustav on see, et mitmed meie endised, nüüd juba pensionil olevad töötajad leiavad ikka ja jälle tee siia majja ning annavad igal aastal oma panuse jõulutoodangu valmistamisse,» jätkas Heiberg.
Jõuluhooajal töötab osa Kalevi tootmisest ööpäev läbi ehk kolmes vahetuses.
Tänavu on Kalevi jõulutoodete valikus 34 spetsiaalset pühadetoodet, kokku on plaanis müüa ligi 710 000 kg jõulumaiustusi.
«Enamik sellest kogusest süüakse ära Eestis, väike osa läheb ka ekspordiks Venemaale, USAsse ja lähiriikidesse,» ütles Heiberg.
Jõulukollektsioon jaguneb kolme sarja vahel: eksklusiivne, klassikaline ja lastesari.
«Eelmisel aastal kasutusele võetud eksklusiivse sarja kujundus osutus väga populaarseks ja jäi seetõttu ka tänavu muutumatuks,» sõnas Heiberg.
Sarja kujundus pärjati konkursil Eesti Disainiauhinnad 2017 pakendidisaini kategoorias kuldse autasuga.
«Klassikaline sari ja lastesari said aga sel aastal uue kujunduse,» märkis Heiberg.
Lastesarja kommipakkidele ja šokolaadidele joonistas uued vahvad tegelased tunnustatud Briti kunstnik ja lasteraamatute autor Duncan Beedie.
«Lisaks leiab kommipakkide pealt toreda, spetsiaalselt selle tarvis kirjutatud Leelo Tungla luuletuse,» täpsustas Heiberg.
Kalevi advendikalendris on 23 erinevat kommi ja üks väike šokolaad – tegemist on seetõttu ainulaadse advendikalendriga Eestis müüdavate advendikalendrite seas.
Kalevi tootearendustiimis on kaheksa liiget
Kalevi tehase tootearendustiimis on Heibergi sõnul hetkeseisuga kaheksa liiget. «Neist kolme töö on täies mahus uute toodete jaoks retseptide väljatöötamine, kuid osalise koormusega töötavad uusi tooteid välja pea kõik tootearenduse osakonna spetsialistid,» täpsustas ta.
Kalevi tooteportfellis on palju n-ö ajatuid tooteid, mida toodetakse ajast aega ja mida ei ole kellelgi mõttessegi tulnud tootmisest maha võtta.
«Šokolaadidest kuuluvad sellesse loetellu kindlasti Anneke, Kalevipoeg, Kalev, Linda ja Nurr. Kommidest Tiina, Kaseke, Mesikäpp, Ananass, Komeet, Teekonna, Kalev, Tallinn jt,» loetles Heiberg.
«Maiuspala» tänaseni populaarseim Kalevi kommikarp
Kommikarpidest on tema sõnul tänaseni kõige populaarsem «tibutüdrukuga» Maiuspala.
Ekspordi osakaal on Kalevis tänaseks ca kümme protsenti, peamiselt eksporditakse Kalevi tooteid lähiriikidesse.
«Kaugeimad punktid on hetkel Taiwan ja USA, kuid sinna minevad kogused on väikesed,» lausus Heiberg.
Suurim kursimuutus – fookus tervisele (loe: tumedale šokolaadile)
Viimaste aastate suurim paradigmamuutus on Heibergi sõnul Kalevis üleminek tervislikumale lähenemisele.
«Näiteks pöörame me aina enam tähelepanu tumedale šokolaadile. Alles hiljaaegu lansseerisime oma seni kõrgeima kakaosisaldusega (87%) šokolaadi, mis on tõelistele šokolaadigurmaanidele,» avaldas Heiberg.
Teiselt poolt tegeletakse tema sõnul järjest rohkem sellega, et häid tuntud maitseid pakkuda ka tavapärasest erinevas formaadis.
«Näiteks on armastatud Tiina marmelaadikomm nüüd saadaval ka kenasti karpi pakendatud hõrkude pikemate pulkadena ja hiljuti jõudis poelettidele ka tume marmelaaditäidisega šokolaad Tiina,» kõneles Heiberg.
Teada-tuntud Maiuspala ehk n-ö «tibukommi» maitset on nüüd võimalik nautida ka dražee, šokolaaditahvli ja pralineekommi kujul.
«Legendaarse Tuljaku kommi leiab magusasõber aga nüüd ka šokolaaditahvli kujul. Paari aasta tagune hitt-toode Kirju Koer üllatab sel talvel aga jõululikuma versiooniga – piparkoogimaitselisena,» rääkis Heiberg.
Kuna arendusprotsess on pikk, siis tegelebki tootearenduse osakond Heibergi sõnul praegu aktiivselt järgmise aasta jooksul turule tulevate uute toodetega – sinna mahub nii tooteid erinevatesse erikollektsioonidesse kui ka püsisortimenti.
OÜ Kommivabrik Müügi- ja turundusjuht Kelly Kütt tootearendusest:
Toode on tervik, koosneb sisust ja pakendist selle ümber. Tootearenduse juures ongi oluline vaadata, millist osa on arendus tabanud – kas arendatud on ainult pakendit või on arendus üle käinud ka sisust.
Sisuarendus on pikaajaline, kindlate sihtidega protsess, millega hooajatoodete puhul meie väikesel turul suures mahus ülearu mõistlik tegeleda ei ole.
Seetõttu seisneb jõuluarendus tihtilugu temaatiliste pakendite arendusest – kui muidu on lihtsalt šokolaad, siis jõuludeks on meil šokolaad päkapikuga.
Sellistele temaatilistele kujundustele hakkame mõtlema juba kevadel, kui eelnevatest jõuludest pole veel palju möödunud.
Uute kombinatsioonide paikapanemine on aeganõudev ning vajab rohkem pühendumist. Aasta-aastalt soovime sellesse valdkonda ka üha rohkem panustada.
Et meeskond on meil võrreldes suurtootjatega väga väike, kuid see-eest väga efektiivne, siis oleme igal aastal ikka oma jõududega suurepäraselt hakkama saanud.
Maiasmokk on jõuludeks arendanud lisaks harjumuspärastele piparkookidele välja maiustuse «piparkoogipallid», kus katame krõbedad piparkoogid erinevate šokolaadidega.
Oleme seda aastaid edukalt müünud ning teeme seda ka tänavu.
Maiasmokale on tootearendus väga oluline – lähiminevikus oleme turule lansseerinud kolm uut ja unikaalset tootegruppi – jogurtikommid, sefiirikommid ja smuutikommid – mille puhul on ühine läbiv joon liikumine tervislikuma maiustuse poole.
Oleme enamikus uutes toodetes kasutanud oma lemmikkomponente marju, mis lisavad maitset ja tervislikkust. Meie toodetes asendavad marjad tavapärast paari – suhkrut ja rasva.
Oleme näinud, et need traditsioonilistest Eesti kommidest edasi arendatud tooted on saanud koduturul nõudliku tarbija heakskiidu.
Meie suureks positiivseks üllatuseks on meie uued innovatiivsed tootegrupid leidnud hea vastuvõtu ka kodust kaugemal, teistes maailmajagudes.
Katrin Seppa-Silmere, mikroettevõte Karli ja Linda maiustused:
Mikroettevõtjatena toimetame vaid oma perega ja praegu on olnud paar aastat meie valikus vaid kaks erinevat jõuluteemalist šokolaadi – tume šokolaad nugatiga ja piimašokolaad kookoshelvestega, mõlemal šokolaadil lisaks kuivatatud kirsid ja jõhvikad.
Tihti ongi meie šokolaadide koostis kujunenud vastavalt enda ja pereliikmete maitse-eelistustele. Meil on palju firmade eritellimusi jõulude ajal ning siis valivad kliendid enamasti ise koostisained ja kujundavad oma logoga pakendid.