:format(webp)/nginx/o/2020/01/20/12882161t1h25a8.jpg)
Europa Liidus on kliendil õigus kaup müüjale tagastada 14 päeva jooksul ning tasutud ostusumma täies mahus tagasi saada. Eesti Õigusbüroo jurist selgitab, millised on kliendi õigused kauba tagastamisel ning milliseid kaupu ei saa tagastada.
Europa Liidus on kliendil õigus kaup müüjale tagastada 14 päeva jooksul ning tasutud ostusumma täies mahus tagasi saada. Eesti Õigusbüroo jurist selgitab, millised on kliendi õigused kauba tagastamisel ning milliseid kaupu ei saa tagastada.
Kliendi kui tarbija õigused on paika pandud eelkõige Euroopa Liidu direktiivis, mis reguleerib tarbekaupade müügi ja garantiiga seotud õigusi. Oluline on siin eristada kahte olulist nüanssi: 14-päevane lepingust taganemise õigus ning 2-aastane pretensioonide esitamise õigus.
14-päevane tagastamisõigus tähendab, et võite selle aja jooksul kauba müüjale tagastada ning kogu tasutud summa tagasi saada, seejuures ei ole vaja müüjale lepingust taganemist põhjendada. 14-päevane tagastamisõigus kehtib vaikimisi ainult e-poest ostetud kaupadele. Tavapoodidel see kohustuslik pole, kuid nad võivad seda samuti täita.
2-aastane pretensioonide esitamise õigus aga tähendab seda, et kui soetatud kaup ei vasta lepingule, on tarbijal õigus lasta kauba lepingule vastavus tasuta taastada kas parandamise või ümbervahetamise teel, samuti võib alandada kauba hinda või tühistada leping ning saada kauba eest tasutud raha tagasi.
Eesti Õigusbüroo jurist Merike Roosileht soovitab hinnalisemate kaupade ostutšekid alles hoida, kuna kauba tagastamisel või pretensioonide esitamisel võib müüja seda nõuda.
«Kliendil on õigus kaup tagastada 14 päeva jooksul ning müüjal tuleb kauba maksumus täies ulatuses tagastada. Oluline on siinkohal meeles pidada, et kuigi osad müüjad aktsepteerivad ka konto väljavõtet, on neil õigus nõuda ka ostutšekki – seega tasub hinnalisemate kaupade ostutšekid alles hoida vähemalt 14 päeva, et saaks kauba vajadusel probleemideta tagastada,» lisas Roosileht.
Kuidas toimub kauba tagastamine?
Kui ostetud toode mingil põhjusel ei sobi, on kliendil õigus toode tagastada 14 päeva jooksul arvates päevast, mil ta kauba kätte sai. Müüja on kohustatud tagastama ostusumma 14 päeva jooksul alates taganemisavalduse esitamisest.
Toote tagastamiseks tuleb esitada müüjale ettenähtud vormis kirjalik lepingust taganemise avaldus. Ostetud kaupa on õigus tagastada ja saada kogu raha tagasi ka internetist või muid kaugmüügi (nt telefoni-, posti- või rändmüügi) võimalusi kasutades ostetud kauba puhul. Kui kauba tagastamise lõppkuupäev juhtub olema puhkepäev, pikeneb tähtaeg järgmise tööpäevani. Toote võib ka ümber vahetada või asendada.
Millistel juhtudel võib kauba müüja keelduda kauba tagasi võtmisest?
Müüja võib keelduda kauba tagasi võtmisest, kui tooted pole terved, puudub originaalpakend, on ilma hinnasildita, puudub ostutšekk kauba ostu kohta või kehtivad võlaõigusseaduse paragrahv 54 lõike 4 alusel kauba või toote tagastamise piirangud:
Eeltoodud loetelu pole siiski ammendav. Oluline on teada, et tagastamisel peab toode olema kandmata, siltidega ning originaalpakendis. Antud piirangud ei kehti puudustega toodete kohta.