Päevatoimetaja:
Kristina Kostap

Puust ja punaseks: millal on õigus kaup müüjale tagastada?

Copy
14-päevane tagastamisõigus tähendab, et võite selle aja jooksul kauba müüjale tagastada ning kogu tasutud summa tagasi saada, seejuures ei ole vaja müüjale lepingust taganemist põhjendada.
14-päevane tagastamisõigus tähendab, et võite selle aja jooksul kauba müüjale tagastada ning kogu tasutud summa tagasi saada, seejuures ei ole vaja müüjale lepingust taganemist põhjendada. Foto: Shutterstock

Europa Liidus on kliendil õigus kaup müüjale tagastada 14 päeva jooksul ning tasutud ostusumma täies mahus tagasi saada. Eesti Õigusbüroo jurist selgitab, millised on kliendi õigused kauba tagastamisel ning milliseid kaupu ei saa tagastada. 

Kliendi kui tarbija õigused on paika pandud eelkõige Euroopa Liidu direktiivis, mis reguleerib tarbekaupade müügi ja garantiiga seotud õigusi. Oluline on siin eristada kahte olulist nüanssi: 14-päevane lepingust taganemise õigus ning 2-aastane pretensioonide esitamise õigus. 

14-päevane tagastamisõigus tähendab, et võite selle aja jooksul kauba müüjale tagastada ning kogu tasutud summa tagasi saada, seejuures ei ole vaja müüjale lepingust taganemist põhjendada. 14-päevane tagastamisõigus kehtib vaikimisi ainult e-poest ostetud kaupadele. Tavapoodidel see kohustuslik pole, kuid nad võivad seda samuti täita.

2-aastane pretensioonide esitamise õigus aga tähendab seda, et kui soetatud kaup ei vasta lepingule, on tarbijal õigus lasta kauba lepingule vastavus tasuta taastada kas parandamise või ümbervahetamise teel, samuti võib alandada kauba hinda või tühistada leping ning saada kauba eest tasutud raha tagasi.

Eesti Õigusbüroo jurist Merike Roosileht soovitab hinnalisemate kaupade ostutšekid alles hoida, kuna kauba tagastamisel või pretensioonide esitamisel võib müüja seda nõuda.

«Kliendil on õigus kaup tagastada 14 päeva jooksul ning müüjal tuleb kauba maksumus täies ulatuses tagastada. Oluline on siinkohal meeles pidada, et kuigi osad müüjad aktsepteerivad ka konto väljavõtet, on neil õigus nõuda ka ostutšekki – seega tasub hinnalisemate kaupade ostutšekid alles hoida vähemalt 14 päeva, et saaks kauba vajadusel probleemideta tagastada,» lisas Roosileht. 

Kuidas toimub kauba tagastamine?

Kui ostetud toode mingil põhjusel ei sobi, on kliendil õigus toode tagastada 14 päeva jooksul arvates päevast, mil ta kauba kätte sai. Müüja on kohustatud tagastama ostusumma 14 päeva jooksul alates taganemisavalduse esitamisest.

Toote tagastamiseks tuleb esitada müüjale ettenähtud vormis kirjalik lepingust taganemise avaldus. Ostetud kaupa on õigus tagastada ja saada kogu raha tagasi ka internetist või muid kaugmüügi (nt telefoni-, posti- või rändmüügi) võimalusi kasutades ostetud kauba puhul. Kui kauba tagastamise lõppkuupäev juhtub olema puhkepäev, pikeneb tähtaeg järgmise tööpäevani. Toote võib ka ümber vahetada või asendada.

Millistel juhtudel võib kauba müüja keelduda kauba tagasi võtmisest?

Müüja võib keelduda kauba tagasi võtmisest, kui tooted pole terved, puudub originaalpakend, on ilma hinnasildita, puudub ostutšekk kauba ostu kohta või kehtivad võlaõigusseaduse paragrahv 54 lõike 4 alusel kauba või toote tagastamise piirangud:

  • eritellimusel valmistatud või selgelt personaliseeritud tooted (kooli lõpupeokleit, enda firma logoga T-särgid);
  • toode, mis rikneb või vananeb kiiresti (korrapäraselt tarnitavad toiduained ja joogid, mida toob näiteks naabertalunik, sealhulgas piim, munad, liha). Siia alla kuuluvad ka külmutatud tooted ning lilled;
  • toode, mis ei ole kõlblik tagasisaatmiseks tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel ning kui see on pärast kohaletoimetamist avatud (pesu, päevitus- ja ujumisriided, madratsid, hügieenitooted); 
  • avatud ümbrisega audio- ja videosalvestisi või arvutitarkvara (DVD või CD plaat, mille olete pärast kättesaamist avanud); 
  • avatud pakendiga kosmeetika ja parfüümid; 
  • digitaalne infosisu, kui olete alustanud selle allalaadimist ning kui olete nõustunud, et taganemistähtaeg ei kehti alates sisu esitamise alustamisest (audio- ja videosalvestised);
  • majutusteenuse pakkumine, vallasasja vedu, mootorsõiduki kasutamine, toitlustamine või vaba aja veetmise teenus, kui ettevõtja kohustub eespool nimetatud lepingut sõlmides osutama teenuse teatud tähtpäevaks või teatud tähtaja jooksul (lennu-, rongi- ja kontserdipiletid, hotellibroneeringud, autorenditeenused ning toitlustusteenused konkreetseteks kuupäevadeks); 
  • perioodilised väljaanded (ajalehed, ajakirjad);
  • kiireloomulised parandus- ja hooldustööd (kui tellisite näiteks torulukksepa parandama lekkivat toru, ei saa te tellimust tühistada kui olete töö hinnas juba kokku leppinud).

Eeltoodud loetelu pole siiski ammendav. Oluline on teada, et tagastamisel peab toode olema kandmata, siltidega ning originaalpakendis. Antud piirangud ei kehti puudustega toodete kohta.

Tagasi üles