Muruniiduki regulaarne murust puhastamine ning lõiketerade vahetamine või teritamine aitab hoida kauem töökorras igat tüüpi niiduki.
Muruniidukite spetsialist: üks sageli tehtav viga võib rikkuda bensiinimootoriga niiduki
Erilist tähelepanu peaksid oma masinale pöörama aga bensiinimootoriga niidukite omanikud, kel tasub enne igat kasutuskorda veenduda, et niidukis on piisavalt õli, vastasel korral võib masin pöördumatult katki minna, hoiatab Husqvarna Eesti järelhoolduse spetsialist Aivo Smitt.
Smitti sõnul esineb igal suvel juhtumeid, kus muidu töökorras bensiininiidukid on läinud katki, sest õlitase on langenud tugevalt alla miinimumi, mille tõttu on masina mootor kinni kiilunud. «Kui inimene paneb tööle sellise bensiininiiduki, milles ei ole tilkagi õli, on see kahjuks minutite küsimus ja masinaga ongi kõik. Siis ei ole teist lahendust, kui tuleb uus niiduk või vähemalt uus niiduki mootor osta,» räägib Smitt.
Eriti kurvad on need juhtumid, kui katki on läinud uueväärne või lausa äsja ostetud muruniiduk. «Kuigi kõik Husqvarna volitatud edasimüüjad panevad bensiinimootoriga niidukitesse õli ja loevad sõnad peale ka ostjatele, on volitamata kaupluseid ning e-poode, kes ei pruugi seda infot ostjatele edasi anda,» lisab Smitt.
Üldjuhul tuleb bensiinimootoriga niidukites õli vahetada iga 25 kasutustunni järel, aga Smitt soovitab õlitaset kontrollida enne igat niitmiskorda. «Tavaliselt piisab õli vahetamisest iga 25 tunni järel, mis on keskmise aia niitmisel iga 8-12 nädala tagant, kuid õlitaset tasub kontrollida enne igat masina kasutuskorda, sest kunagi ei tea, mis on niidukiga eelmisel korral juhtunud. Võimalik, et masin sai kerge löögi vastu kivi või puujuurikat, mis lõi mootorile mõra sisse ja õli hakkas lekkima. Ning vanematel mudelitel kulub õli ka keskmisest rohkem,» selgitab Smitt.
Smitt rõhutab, et kõik niidukid vajavad töökorras püsimiseks puhastamist pärast igat kasutuskorda. «Niidukite korpusealuse peaks murujääkidest puhastama koheselt pärast igat niitmist, vastasel korral läheb seal elu käima. See peab paika nii raiderite ja murutraktorite kui robotniidukite ja tavaliste niidukite puhul. Muru on väga happeline ja hakkab aja jooksul käärima, metallist korpuse puhul saab esmalt kahjustada värvipind ja pärast värvist jagu saamist hakkab metall roostetama – murujääkidest tekkinud rooste ja korrosioon hakkavad masinat sööma,» selgitab Smitt.
Robotniidukeid tuleb puhastada suuremast murumassist, kuid koeraomanikud peaksid puhastama oma robotniidukeid ka koerakarvadest. «Kui kodus on koerad, siis peaks robotniiduki omanik aeg-ajalt vaatama ka oma masina esirataste vahele. Koerakarvad kipuvad robotniidukite esirataste ümber kogunema, võivad jääda laagrite vahele ja need ära lõhkuda,» räägib Smitt.
Regulaarselt tasub veenduda ka kõikide muruniidukite lõiketerade heas seisukorras. «Niidukitel tuleb aeg-ajalt terasid kas teritada või vahetada, sest nürid terad ei lõika nii hästi ja vigastavad murutaime. Samuti tuleb niidukitega ette sedagi, et hooga sõidetakse kivisse või kändu, mis võib niidutera lahti lüüa või saab tera sellise löögi, mis lööb tera või mootorivõlli kõveraks. Kõvera teraga või võlliga niiduk hakkab üldjuhul kõvasti vibreerima, mistõttu tunneb selle probleemi ära ka ilma korpuse alla vaatamata. Selline niidumasin tasub viia remonditöökotta, kus see üle vaadatakse ja lõiketera tasakaalustatakse või mootorivõll sirgestatakse. Kui aga probleemiga ei tegele, võib mitte tasakaalus tera vibreerida lahti masina erinevad kinnitused, näiteks mootori kinnitused ja isegi korpusesse mõra tekitada,» hoiatab Smitt.
Kõigil bensiinimootoriga masinatel tuleks vähemalt korra hooaja jooksul kontrollida ka õhufiltreid. «Mustad õhufiltrid peaks tulenevalt filtritüübist välja vahetama või ära pesema. Puhas õhufilter on vajalik selleks, et mootorisse ja karburaatorisse jõuaks puhas õhk. Musta õhufiltriga ei jõua piisavalt õhku mootorisse, kütus rikastub ja tekivad probleemid. Kui õhufilter on täitsa katki, läheb sellest igasugune abrasiiv läbi ja lõhub mootori ära,» hoiatab Smitt.
Smitti sõnul aitab heaperemehelik hoidmine niidukite tööiga pikendada. «Puhastamine pärast igat kasutuskorda, lõiketerade heas seisukorras veendumine on iga niiduki puhul väga olulised. Bensiinimootoriga niidukite omanikud peaksid lisaks enne igat kasutuskorda kontrollima õlitaset ning vähemalt korra hooajas vaatama üle ka õhufiltrid,» võtab Smitt soovitused kokku.