Eestlaste seenetooted jäid silma rahvusvahelisele disainiajakirjale

Kodu.postimees.ee
Copy
Siim Karro.
Siim Karro. Foto: Eero Vabamägi

Baltikumi esimene seenematerjale arendav ettevõtte Myceen jäi silma mainekale disainiajakirjale Dezeen.

Dezeen kirjutab, et Tallinnas asuv ettevõte on välja andnud seente mütseelist valmistatud ripplampide sarja B Wise, mida näidati sel aastal nii Hollandi kui ka Berliini disaininädalal.

Iga rippvalgusti on valmistatud mütseelist ehk seente keha moodustavast seeneniitide kogumist, raamiks tavapärasem vineer ja alumiinium. 60 sentimeetri laiuste lambivarjude loomiseks segati Myceeni Tallinna töökojas puidu- ja põllumajandustööstuse orgaaniline materjali, sealhulgas saepuru ja õled, mütseeliga. Seejärel valati segu lambivarjuvormi ja jäeti kasvama kontrollitud temperatuuri ja niiskuse tingimustes.

Seened hakkavad jäätmetest toituma ning laienevad, täites nii lambivormi kuju. Kuna mütseel toimib loomuliku sideainena, ei ole vaja kasutada liimi ega lisandeid. Kui lamp on valmis kasvanud, eemaldatakse see vormist ja kuivatatakse, et vältida edasist laienemist. Karro sõnul kestab kogu protsess algusest lõpuni umbes viis nädalat.

«Materjal läheb vormi ja mõne päeva pärast on see piisavalt tugev, et ennast koos hoida,» ütles Myceeni kaasasutaja Siim Karro Dezeenile. «Seened tunnevad oma liigikaaslase ära ja moodustavad tugeva ühenduse ilma liimi või kunstliku sideaineta ning seente kasv peatub täielikult materjali kuivatamisega,» lisas Karro.

Ülejäänud varjuosa on valmistatud vineerist ja alumiiniumist ning selle juurde kuulub keraamiline pistikupesa ja traditsiooniline valgustuskaabel. See on kujundatud meenutamaks hulpivat seent ja kaalub vaid kolm kilogrammi.

«Lamp tundub puudutuselt pehme ja see on kergem kui võiks arvata, kaaludes umbes kolm kilogrammi,» ütles Karro. «Pinna värv varieerub tugevalt pruunikast kuni pehme ja sametiselt valge nahani.»

Mütseeli on viimasel ajal kasutatud erinevate toodete, sealhulgas jalgrattakiivri ja süsiniknegatiivse küünla pakendi loomiseks. Materjal on muutumas populaarseks moebrändide seas, sellised ettevõtted nagu Stella McCartney, Adidas ja Hermès investeerivad samuti biomaterjali.

Tänu seente omadustele usub Karro, et mütseel võiks asendada sünteetilisi materjale mitmetes sisustustoodetes. Myceen valmistab ka akustilisi paneele ja tumbasid. «Mütseeli kasv on eksponentsiaalne, mis teeb sellest säästva tootmise lahutamatu osa, kuna see on põhimõtteliselt lõpmatult paljunev,» lisas Karro Dezeenile.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles