Teadlaste ja Haage koostöös valmivad ainulaadsed joogid

Kristina Kostap
, kodu.postimees.ee tegevtoimetaja
Copy
Haage Joogid müügi- ja arendusjuht Xenia Joost.
Haage Joogid müügi- ja arendusjuht Xenia Joost. Foto: Haage Joogid

Eesti ettevõte Haage Joogid kaasas tootearendusse tippkeskuste teadlased, et loodusliku mineraalvee baasil välja töötada unikaalsed joogid, millel on potentsiaal läbi lüüa rahvusvahelisel turul.

Tootearenduses on looduslikud limonaadid, toonikud ja funktsionaalsed joogid. Tegemist on premium-klassi jookidega, mis vastavad nii sommeljeede, maailma tipprestoranide kui ka tarbijate kõige nõudlikumale maitsele.

«Mittealkohoolsete jookide turg kasvab lähiaastatel 7-8%, konkurents on äärmiselt tihe, kuid samas valitseb üsna ebaühtlane kvaliteet,» märkis Haage Joogid müügi- ja arendusjuht Xenia Joost. «Haage kasutab jookide põhikomponendina kohalikku looduslikku mineraalvett, mis on meie trump ja millega kerkime esile ka erinevates pimetestides. Eesmärk on sisulist lisandväärtust luua ja osaleda suures mängus, konkureerides rahvusvahelisel turul edukalt kõige tuntumate ja olulisemate tegijatega. Seejuures köidab meid nii Euroopa kui ka Aasia suund.»

Uute toodeteni jõudmisel oli Haagele abiks EASi ja KredExi ühendasutus. «Esmalt tegime Haage tiimiga taustauuringu, analüüsisime väliskonkurente ja nende tooteid ning seejärel kaardistasime võimalikud tehnoloogia arenduspartnerid nii Eestis kui ka välismaal,» kommenteeris EASi arenduskoostöö ekspert Relika Alliksaar Williams. Lõpuks valiti kaks Eesti teaduspartnerit ehk TFTAK ja BioCC. «Mõlemal oli unikaalne pakkumine, mis sobis Haage ambitsioonikuse ja põhjalikkusega,» märkis Williams.

TFTAK ehk Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus töötab Haage jaoks välja toonikud ja limonaadid. Tegemist on biotehnoloogia ja toiduteaduse tippkeskusega, mis teeb tootearenduse käigus muuhulgas nii sensoorseid analüüse, tarbijakatseid kui ka hindab toidu kvaliteedi stabiilsust.

«Kaardistamise käigus selgus, et tootjad kasutavad ulatuslikult kõlavaid turunduslikke loosungeid, kuid keegi ei pööra tähelepanu veele – see on samas aga kõige olulisem komponent jookides,» ütles TFTAKi teadur Rain Kuldjärv. «Seega saime keskenduda ainulaadse tooraine – loodusliku mineraalvee – puhtusele ja erilisusele.»

TFTAK töötas kokku ligi saja erineva maitsega, millest valiti välja 6 toonikut ja 4 limonaadi. Kümned testimised, ajurünnakud, ekspertpaneelid, sensoorsed hindamised, pimetestid, sommeljeede ja tarbijate pidev tagasiside, põhjalik töö laboris ja nii edasi. Toonikutest jõudsid lõppvalikusse turunõudlusega arvestavad kolm klassikalist maitset, lisaks kolm põhjamaist ja unikaalset maitset.

Haage funktsionaalseid joogid töötab välja biokompetentsi keskus BioCC. Maailmatasemel teadus- ja arendustöö on väldanud aasta, mille käigus luuakse 4 uut jooki.

«Kokku peavad töötama maitsed, värv ja funktsionaalsus. Iga arendatud jook sisaldab üht või mitut tervist toetavat komponenti, mille positiivne mõju tervisele on Euroopa Toiduohutusameti (EFSA) poolt kinnitatud,» kirjeldas BioCC teadur ja tootearendusjuht Liis Lutter. «Arendus on teaduspõhine, turg väga rangelt reguleeritud, lisaks tarbijate kõrge ootus funktsionaalsusele. Turuanalüüs näitas, et konkureerivates toodetes on kasutatud palju kofeiini, funktsionaalsust pole palju ja selle üle puudub ka piisav kontroll. Võtsime vastu väljakutse teha asju hoopis teisiti.»

Ka siin eelneb toodete lansseerimisele terve rida funktsionaalsus-, kestvus- ja maitsekatseid. Tootearendus lähtub kolmest kontseptsioonist: Haage funktsionaalsed joogid peavad aitama stressi maandada ja kurnatust ära hoida; toetada aktiivset eluviisi, südametööd ja lihaseid-liigeseid turgutada; immuunsust hoida, vereloomet aidata ja terviseriske vältida. Jookides kasutatakse erinevaid mineraalaineid, vitamiine, aminohappeid ja muid bioaktiivseid ühendeid, mis pakuvad või toetavad toodete funktsionaalsust. «Meie eesmärk on, et 500 ml toode annaks vähemalt 15 protsenti päevasest vajalikust vitamiini ja mineraaltoitaine kogusest, mis on piisav tootele funktsionaalsete omaduste omistamiseks,» ütles Lutter. Samuti on Haage funktsionaalsetes jookides kasutatavad kõik lõhna- ja maitseained ning värvid looduslikud samal ajal, kui turul on paraku levinud sünteetilised.

Haage Joogid investeerib Tartumaal, Haage külas loodusliku mineraalvee tootmise laiendamiseks kümme miljonit eurot, mis võimaldab toodangu mahtu ja valikut oluliselt kasvatada ning avada läbimurdelised välisturud. Haage uued tooted jõuavad turule järgmisel aastal.

Haage loodusliku mineraalvee villimine käib ülirangetes tingimustes, näiteks on välistatud toote kokkupuutumine õhuga. Enne villimist pudelid ja korgid desinfitseeritakse, ka pudelitest eemaldatakse õhk, asendades see lämmastiku või süsihappegaasiga ning kogu villimis- ja korkimisprotsess teostatakse suletud ruumis, kuhu puhutakse sisse steriilne õhk.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles