«Uuring leidis, et enamik üürileandjatest (82 protsenti) tunneb muret praeguse üha kasvava elukalliduse pärast. Samaväärne hulk neist peab tõenäoliseks, et üürnikel tekivad lähitulevikus probleemid üüri- ja kommunaalarvete tasumisega ning 72 protsenti pelgab puuküürnike hulga hüppelist tõusu,» avaldab Rendini kaasasutaja Alain Aun.
Murelikud on ka maaklerid. Uuringu järgi arvab 93 protsenti maakleritest, et käesolev majanduslik olukord toob kaasa üürnike makseraskused. Samas, tõenäoliseks ei peeta puuküürnike juhtumite järsku kasvu.
Teadmised probleemide lahendamisest on hägused
«Keerukate probleemidega tegelemisel, nagu seda on ka võlglasest üürnik, on esiteks oluline pädeva lepingu olemasolu: tähtajatu, üürileandja ja üürniku huve võrdselt arvestav ning ilma seadusevastaste eritingimusteta. Teiseks, veelgi tähtsam on juriidiline kompetents või toe olemasolu, et osataks seaduspäraselt tegutseda,» selgitab Aun.
Sama uuring leidis, et 71 protsenti üürileandjatest ei tea, mis tingimustel ja kui kiiresti on võimalik võlglasest üürnikust vabaneda. Madalaim informeeritus on alla 30-aastaste üürileandjate ja üürilepingut mitte kasutavate inimeste seas.
Üürileandjad, kel on kuus või enam üüripinda, on teadlikumad. Nendest 47 protsenti oskasid õigesti vastata: lepingu saab erakorraliselt lõpetada ja võlgnikust vabaneda 2-3 kuuga. Seda muidugi juhul, kui üürileandja järgib korrektselt seadust.
Samuti puudub igal teisel maakleril arusaam, kui pikk või lühike on probleemse üürniku korterist välja saamise protsess.
Riskide maandamiseks üürniku suhtes, kes jätab arved maksmata, soovitavad maaklerid oma klientidele: 1) küsida rohkem kui ühe kuu tagatisraha (35 protsenti) ning 2) kirjutada lepingusse lisatingimus (21 protsenti), mis lubab üürileandjal lepingu lõpetada lühema etteteatamise ajaga, näiteks üks kuu.