Päevatoimetaja:
Kristina Kostap

OSTUKETI UURING Vaid iga kolmas saab endale kõik vajaliku lubada

Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Pexels / CC0 Licence

Prisma algatatud uuringust selgub, et 64 protsenti vastanutest on igapäevaselt sunnitud sügavalt kaaluma, mida ostukorvi panna ning otsima soodustusi. Nende hulgas on 15 protsenti inimesi, kes peavad vajalikest ostudest vahel loobuma.

«Küsisime aasta lõpus ligi 3000 Prisma püsikliendilt, millised on nende ostuharjumused ning kuidas nad hindavad enda toimetulekut praeguses majandusolukorras. Saime kinnitust nii mõnelegi suunale, mille märgid on näha ka meie müügistatistikas – näiteks leiab keskmisest ostukorvist senisest rohkem soodushindadega ja omabränditooteid,» sõnas Prisma Peremarketi sortimendi- ja hankedirektor Kaimo Niitaru.

Pea pooled (49 protsenti) vastajatest on sunnitud valima, mida nad ostavad ja otsima soodustusi ning lausa 15 protsenti peavad vahel ostudest loobuma. Vaid iga kolmas vastaja – 36 protsenti – saab endale enamasti kõik vajaliku lubada. Mitte-eestlased peavad tegema rohkem valikuid ja vajadusel ostudest loobuma. Vanuse lõikes peavad enim ostudest loobuma pensionärid. Elamispiirkondade järgi on ostujõud hetkel kõige kehvem Ida-Virumaal.

Uuringu tulemustest selgus, et 56 protsenti vastanutest ostab võimalusel allahindlusega või ka näiteks sama päeva kehtivusajaga tooteid ja 46 protsenti valib sama tootekategooria odavaima toote (nt omabränditooteid). Enim ostavad allahindlusega tooteid (nt sama päeva kehtivusega tooteid) noored alla 40. aasta vanused ja keskmise sissetulekuga inimesed.

«Tarbijad teevad üha vähem emotsioonioste, poeskäik planeeritakse läbi, uuritakse kilohinda ning valik tehakse soodsaima kasuks. Prisma strateegiline valik ongi olla odavaima ostukorvi pakkuja, lootes selliselt ka klientide ootustele kõige paremini vastata. Hoiame kaubavaliku sedavõrd laia, et iga klient saab leida endale eri kategooriates tooted, mis oleksid hinnalt sobivamad. Aitamaks klientidel teha säästlikke valikuid, toome välja sõnumi «Ootamatult odav» ja jätkame eripakkumiste ning iga tooterühma soodsaimate toodete esile toomist,» lisas Niitaru.

Tema sõnul tuleb vastustest välja, et rohkem peavad enda ostukäitumist muutma need, kes varasematel aegadel said endale keskmisest rohkem lubada. «Inimesed on ostlemisel tähelepanelikumad ja hoolikamad. Ka 42 protsenti kõrgema sissetulekuga inimestest arvas, et muudab lähitulevikus oma ostukäitumist,» sõnas Niitaru.

Hinnatõusu jätkumisel on inimesed enim nõus loobuma väljas söömisest, hobidest ja hobitoodetest, alkoholist ja tubakast, kodutarvetest ning elektroonikast. 75 protsenti vastajatest on valmis loobuma vastutustundlikust tarbimisest (nt ökotooted, õiglase kaubanduse tooted, kui need on kallimad) soodsama kauba kasuks ning kallima hinna tõttu loobuks 64 protsenti vastajatest ka eestimaisest kaubast. Kodumaisest kaubast on kõige vähem nõus odavama kasuks loobuma kõrge sissetulekuga vastajad.

Uuringus osales 2766 Prismast sisseoste tegevat inimest. Uuringu andmed koguti perioodil 01.-13.12.2022.

Tagasi üles