Päevatoimetaja:
Kristina Kostap

Eestlased arutavad: kas toidukullerile tuleks jootraha jätta?

Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Shutterstock

Eestlaste Redditi leheküljel läks tuliseks aruteluks teemal, kas toidukullerile tuleks jootraha jätta. Arvamusi on palju – leidub neid, kes on jootraha jätmisega päri, kuid ülekaalus on siiski need, kes sellist käitumist heaks ei kiida. 

Kasutaja RealSkyr0, kes ise toidukullerina leiba teeninud, kirjutab «Isiklikult ei soovita tipi jätmist kui kuller just midagi erakordset ei tee. Ärge tekitage meile tipikultuuri – alati eeldage, et palk on kulleril hea ja aus.»

Wyolop, kes töötas kaheksa kuud Selveri kullerina kirjutab samuti, et jootraha pole vaja jätta. «Selveri kullerina sain kaheksa kuu jooksul iga kuu umbes 10 eurot mingitelt vanematelt tädidelt enamjaolt. Paar korda sain suvel jäätist (suht tore oli) ja mõned šokolaadid ning ühe kodus tehtud mahla. Kindlasti ei eelda kullerid tippi ja ei ole vaja anda ka. Toidupoed maksavad kulleritele rohkem kui komplekteerijatele ja müüjatele. Aga jäätis oli päris tore kingitus.»

Elpson, kes töötab samuti kullerina selgitab, et on jootraha saanud mõnel korral, kuid ka tema leiab, et seda tuleks anda vaid juhul, kui jootraha on välja teenitud. «Tippige ainult siis, kui näete, et kuller ikka pingutas teie tellimusega. Niisama eksisteerimise eest ärge kunagi tippige, muidu Bolt hakkab vähem maksma. Me pole USAs.»

Erinevalt teistest kulleritest, kes jootraha jätta ei soovi, kirjutab kasutaja Scheme-East, et sümboolne summa on teretulnud. «Olles ise kuller, siis ma ise soovitaks sümboolse tipi anda, näiteks kasvõi euro, kui su korter on neljandal või viiendal ja lifti pole,» kirjutas ta, kuid lisas, et jootraha jätmise kultuuri juurutamise otstarbekuses ta kahtleb.

Jootrahakultuuri juurdumise võimalikkus Eestis on ka teised kasutajad tagajalgadele ajanud. «Olles pea 8 aastat USAs elanud, ajas seal see tipisüsteem ikka väga vihaseks. Kulleritele/teenindajatele palga maksmine on kliendi kaela veeretanud ja tööandjal pole justkui kohustust isegi miinimumi maksta, samuti ei tea töötajad ette, kas saavad ikka piisavalt palka, et näiteks arved, üür jne ära maksta. Ärme lase Eestis sellist asja juhtuda,» kirjutas kasutaja nupsikud.

Kasutaja ChristianXon väljendab hämmastust, et toidu tellimise rakendustes tuleb jätta jootraha enne teenuse saamist. «Ma ju ei tea, mis seisus ja mis ajaga mu tellimus kohale jõuab. Äkki tegi kuller sushist ühepajatoidu ning nüüd saab veel kolm eurot tippi ka otsa.»

Tema kirjutatuga nõustub kasutaja HeaAgaHalb, kes kirjutab, et ei saa tellimust esitades olla kindel, kas teenus on jootraha väärt, nimetades sellist lahendust nõmedaks.

Kasutaja TitaaniSireen ei näe aga jootraha jätmises otsest probleemi, kuid praegune süsteem on kehvavõitu: «Olen vahel jätnud Woltis, aga mul on sellega mingi needus. Enamikel juhtudel, kui otsustan anda tippi, siis on tigeda näoga umbkeelne tüüp, kes ei ütle isegi tere ja viskab suvaliselt mu toidu üle õla, ise samal ajal airpods'ides lobisedes. Ja kui on rahetorm ja tuleb sellele vaatamata naeratav tore inimene, kes toidu soojalt ja muidu ideaalses seisundis mu lapsele üle annab, siis ma ei ole muidugi tippi talle jätnud.»

Postituse all olevas kommentaariumis leiavad paljud, et mitu korrust roniv kuller on jootraha välja teeninud. «Kuna elan viiendal korrusel siis paar korda olen 1-2 eurot lisanud Wolti kaudu, kui toidupoest raskema kotitäie asju olen tellinud. Muidu ei jäta,» kirjutab näiteks kasutaja Heix112.

«Olen jätnud, kui on põhjust. Ühel korral oli söök halvalt pakendatud ja üle andes lendas kotil põhi alt. Kuller aitas mul koristada ja rääkis, et sama kohaga see juba mitmes kord ja ikka kinni ei panda. Ütles, et ma kaebaks ja küsiks raha tagasi kindlalt,» lisab Erlessa.

Throwawaydhxj läheneb kulleri jootraha jätmisele samal viisil, mis restoranis: «Kui teenindus silma jääb, siis annan. Kui on tüüpiline «tere, mis tahad, nägemist» teenindus siis ei.»

Oma kogemust jootraha jätmisega jagab ka DarkSpotz, kes kirjutab: «Kunagi reede õhtul tellisin Woltist McDonald'sit. Päris palju läks eeldatavast kohalejõudmise ajast üle. Esimene kuller tühistas tellimuse ära kohe kui kohale jõudis ja (arvatavasti) järjekorda nägi, aga teine kuller passis pea 40 minutit, et mu toitu kätte saada. Temale tõesti viskasin ekstra selle eest, et ta oli nõus ootama terve selle aja. Kõik ülejäänud korrad ei ole andnud tippi.»

Ka kasutaja evenmoredeadinside jätab kullerile jootraha, kuid seda ainult teatud tingimustel: «Isiklikult jätan tippi siis, kui tellin kas palju toitu või tellin hilja õhtul. Kui keegi mulle peale 10-11 õhtul on nõus söögi kohale tooma, siis ta väärib lisatasu.»

Tagasi üles