Päevatoimetaja:
Kristina Kostap

NÄDALA AED Vahemereline Stockholm

Klaasseintega paviljonis on eksponeeritud skulptor Carl Millesi antiigikollektsioon.
Klaasseintega paviljonis on eksponeeritud skulptor Carl Millesi antiigikollektsioon. Foto: Ingrid Sembach-Hõbemägi

Stockholmis Lidingö saarel, umbes veerandtunnise sõidu kaugusel sadamast, asub kõrgemal linnakärast imeline oaas, kuhu minnes satud otsekui teise reaalsusse. Mõneks hetkeks satud segadusse, kas tegemist on ikka karge põhjamaa või Vahemere-äärse Itaalia terrassaiaga.

Tänavalt vaadates ei paista see rohelusse mattunud pool­kõrge müüriga ümbritsetud aed millegi poolest erilisena. Ent see mulje on ääretult petlik – pole just tavapärane, et sisenedes satub aia külastaja avarale terrassile, millelt avaneb võrratu vaade üle vee ja linna. Just sinitaeval ja avarusel on selles aias oluline roll – töötas ju seal elanud skulptor Carl Milles «raskete» materjalidega nagu graniit ja pronks, paigutades need vastukaaluks vee ja taeva taustale, kus need kõige ehedamalt esile tõusevad.

Siin aias põimuvad elu ja kunst, arhitektuur ja aed. Ebarootsipärase kõlaga nime Milles kandis koguni kolm andekat loojat, kelle ühistöös see suurepärane keskkond on valminud. Carl Milles sündis Uppsalas aastal 1875 major Emil Anderssoni pojana. Tema ema Wahlborg suri teist last sünnitades, kui Carl oli vaid kolmeaastane. Isa teisest abielust sündis talle kolm poolvenda-õde. Kuna isa hüüdnimi oli Mille, otsustasid tema järeltulijad täiskasvanuks saades omale nimeks võtta Milles.

Tagasi üles