Asjatundja sõnul tuleks niiduseadmete töökorda kontrollida juba hooaja keskel, vastasel juhul peab lihtsalt väga ränka hinda maksma.
SIND ON HOIATATUD ⟩ See hooletusviga võib bensiinimootoriga niiduki rikkuda
Suvel pööravad aiaomanikud tähelepanu oma aia korrashoiule, kuid tihti kipub meelest minema, et ülevaatust ja hoolitsust vajavad ka töökad aiaseadmed, eriti niidukid, mis leiavad enamikes aedades kõige rohkem kasutust. Husqvarna järelhoolduse spetsialist Aivo Smitt soovitab, et suvel, keset hooaega tasub üle vaadata oma niidukite terade seisukord, puhastada niidukid suuremast mustusest ning kontrollida ka õlitaset ja õhufiltreid.
Piisab ühest hooletusveast
Smiti sõnul esineb igal suvel juhtumeid, kus bensiinimootoriga muruniiduk on katki läinud, sest õlitase on langenud tugevalt alla lubatud miinimumi. «Sellisel juhul kiilub masina mootor kinni ja masin ei olegi enam töökorras,» rõhutab Smitt.
Üldjuhul tuleb bensiinimootoriga niidukites õli vahetada iga 25 kasutustunni järel, aga igaks juhuks tasub õlitaset kontrollida enne igat niitmiskorda, sest kunagi ei tea, mis on niidukiga eelmisel korral juhtunud. Võib-olla sai masin kerge paugu, mille tõttu hakkas õli mootorist lekkima. Ning mõned vanemad niidukid tarbivad õli ka rohkem kui tavaliselt «Keskmise suurusega aia puhul tähendab 25 kasutustundi seda, et õli tuleks vahetada iga 8-12 nädala tagant» hoiatab Smitt.
Spetsialisti sõnul tuleb õli iga 25 kasutustunni järel vahetada välja ka juhul, kui seda on masinas veel piisavalt. «Vanaks jäänud õli tuleb ikkagi välja vahetada, sest selle omadused ei ole enam nii head. Osadel bensiinimootoriga niidukitel on õlifilter, ka seda tuleb regulaarselt vahetada,» toonitab asjatundja.
Aiaseadmed vajavad puhastust
Niidukite ja ka teiste aiatööseadmete head seisukorda aitab hoida ka see, kui neid pärast kasutamist puhastada. «Niidukite korpusealuse peaks murujääkidest puhastama pärast igat niitmist. Muru on väga happeline ja hakkab aja jooksul käärima, metallist korpuse puhul saab esmalt kahjustada värvipind, seejärel hakkab metall roostetama – murujääkidest tekkinud rooste ja korrosioon hakkavad masinat sööma,» räägib Smitt.
«Kõige mugavam on puhastada niidukeid spetsiaalse harjaga, aga vajadusel saab suurema murumassi eemaldada kasvõi puuoksaga,. Paljudel niidukitel on korpuse küljes ka pesuotsik, mille saab ühendada aiavooliku kiirliitmikuga ja nii korpuse alt lihtsasti puhtaks pesta. Kui sellist otsikut aga ei ole, saab murumassi maha pesta ka voolava veega. Survepesuriga pestes on oht, et vesi satub laagrite vahele,» ütles spetsialist.
Ka robotniidukeid tuleb murust puhastada, kuid eriti usinalt peaksid oma roboteid puhastama pikakarvaliste koerte omanikud. «Kui kodus on pikakarvalised koerad, siis peaks robotniiduki omanik aeg-ajalt vaatama oma masina esirataste seisukorda. Koerakarvad kipuvad robotniidukite esirataste ümber kogunema, võivad jääda laagrite vahele ja need ära lõhkuda,» hoiatab Smitt.
Kontrolli ka lõiketerade seisukorda
Regulaarselt peaks veenduma ka muruniiduki lõiketerade heas seisukorras. Sarnaselt õlitaseme kontrollile võiks terasidki vaadata enne igat niitmist. «Niidukitel tuleb aeg-ajalt terasid kas teritada või vahetada, sest nürid terad ei lõika nii hästi ja vigastavad murutaime. Samuti tuleb niidukitega ette sedagi, et hooga sõidetakse kivisse või kändu. See võib niidutera lahti lüüa või võib tera saada sellise löögi, mis lööb võlli kõveraks. Kõvera teraga niiduk hakkab üldjuhul tugevasti vibreerima, mistõttu tunneb selle probleemi ära ka ilma korpuse alla vaatamata. Sellist tera saab sirgestada küll ka kodustes tingimustes, aga kindlam on viia see remonditöökotta, kus veendutakse täpses seisukorras ja tera ka tasakaalustatakse. Kui probleemiga aga ei tegele, võib mitte tasakaalus tera halvemal juhul vibreerida lahti masina erinevad kinnitused, näiteks mootori kinnitused ja isegi korpusesse mõra tekitada,» jagab ta.
Robotniidukite omanikel on mõnevõrra lihtsam. «Nendel masinatel on kerged lendterad, mis takistusega kohtudes peitu lähevad. Seega erinevatel kokkupõrgetel robotniidukite terad vigastada ei saa ega vigasta ka teisi. Aga nendegi puhul peaks aeg-ajalt kontrollima terade seisu. Kui lasta robotniiduki terad nüriks, siis ei lõika need enam nii hästi ja hakkavada muru rebestama nagu tavaline niiduk. Üldjuhul piisab, kui vahetada robotniiduki terasid korra kuus,» soovitab Smitt.
Ära unusta õhufiltreid!
«Kõigil bensiinimootoriga masinatel tuleks vähemalt hooaja keskel kontrollida ka õhufiltreid. Kui need on mustad, siis tulenevalt filtritüübist peaks need välja vahetama või ära pesema. Puhas õhufilter on vajalik selleks, et mootorisse ja karburaatorisse jõuaks puhas õhk. Kui õhufilter on must, siis kütus rikastub, kuna mootorisse ei jõua piisavalt õhku, siis tekivad probleemid. Kui õhufilter on täitsa katki läinud, läheb sellest igasugune abrasiiv läbi, jõuab silindrisse, kolvi vahelt läbi ja lõhub mootori ära,» räägib Smitt.