Päevatoimetaja:
Kristina Kostap

ANALÜÜTIK Eesti restoranidel ja baaridel pole enam pikka pidu

Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Shutterstock

Eesti analüütik avaldab kainestavad faktid läänemaailma ja ka meil kanda kinnitanud trendide kohta.

Hiljuti on uksed sulgenud mitmed Eesti tuntud söögikohad ja lokaalid. Finora Panga analüütik Markus Epner rõhutab, et see on osa laiemast suundumusest: meelelahutuse ja muude teenuste tarbimine on mitmetes riikides vähenenud. Põhjus on koroonapandeemia ajal harjunud komme olla lihtsalt kodus.

Epneri sõnul räägib statistika nii Ameerika Ühendriikides kui ka Eestis sama keelt: teenuste tarbimine on vähenenud, samal ajal kui koduse meelelahutuse ja seonduvate kaupade turg on kasvanud.

«Protsendina kogutarbimisest on need muutused nii siin- kui sealpool ookeani väikesed, aga konkreetsetes sektorites suured ja annavad igapäevaelus selgelt tunda. Uuringute kohaselt käivad ameeriklased praegu näiteks juuksuris ja ilusalongis viiendiku võrra vähem kui enne koroonat, samal ajal kui vastavate toodete koju ostmine on kasvanud neljandiku võrra,» tõi Epner näite.

Samuti on analüütiku sõnul vähenenud kulutused hobidele, mis nõuavad füüsilist kohalkäimist, samal ajal kui rohkem raha kulutatakse aiandusele ja lemmikloomadele.

«Koroonaajast jäi paljudele sisse harjumus olla pigem kodune kui minna õhtul linna peale. Pandeemiapiirangute kadudes hakati ka sõpru pigem koju külla kutsuma. Kui söögikohtade käibed on lääneriikides pigem kehvad, siis näiteks Itaalias kasvas kodus toidu valmistamise ja serveerimise nõude müük möödunud aastal 34 protsenti,» rääkis Epner, kelle sõnul pole samadest trendidest puutumata ka Eesti.

«Tasub kasvõi märgata, kuidas restoranid on Tallinnas järjest uksi sulgenud. Ka ööelunišis ei jää hiljuti laiemat tähelepanu pälvinud Sveta baari sulgemine kahjuks ilmselt viimaseks,» nentis Epner ja lisas, et analoogselt USA-le on ka Eestis füüsiliste kaupade tarbimine pandeemiast märksa paremini taastunud.

«Eks saame näha, kas tegu on ajutise inertsiga või ongi meie kultuur muutunud. Vaadates, kuidas näiteks tööelus pole videokoosolekud kuhugi kadunud, võivad ka sellised vaba aja veetmise muutused olla püsivad,» hindas Epner.

Tagasi üles