Üha levinumatel majutusteenuse platvormidel Booking.com ja Airbnb tegutsevad petturid, kes on oma skeemidega püüdnud sadu ohvreid. Kuidas kaitsta end reisi planeerimisel pettuse küüsi langemisest?
SILMAD LAHTI ⟩ Majutusteenuse platvormid tõmbavad kasutajad petuskeemidesse
Aasta esimestel kuudel alustatakse konkreetsemate reisiplaanide tegemisega, seda nii välisriikidesse kui kodumaale. Kui suur osa eelistab puhkuse planeerimisel kasutada reisibüroode teenuseid, leidub ka neid, kes soovivad väljasõidu plaani paika panna oma käe järgi.
Olulise osa reisieelarvest moodustavad majutuskulud. Hotellidest taskukohasemate pakkumiste leidmiseks kasutatakse levinud majutusteenuste vahendamise veebikeskkondi – populaarsemad nendest on Booking.com ja Airbnb. Kasutajaskonna kasvades näitavad aga platvormidel oma üha intensiivsemat kohalolekut petturid, kes mõtlevad ohvrite õngepüüdmiseks välja järjest uuenduslikumaid ning tehniliselt keerukate ülesehitusega petuskeeme.
Kuidas kaitsta end reisi planeerimisel küberkurjategijate eest?
Majutuse ja lennupiletite broneerimisel pidage meeles:
Skeptilisus linkide ja failide avamisel
Olge väga skeptilised SMSile või meilile saabuvate linkide ja failide avamisel või allalaadimisel – enne kui reageerite, veenduge, millega on tegu! Selliste linkide ja failide kaudu soovitakse sageli saada juurdepääsu teie personaalsetele andmetele, sh finantsteabele, nagu pangakaardiandmed või juurdepääs internetipanka. Lingi kaudu personaalsete andmete küsimine on selge pettuse märk ning sellisel juhul tuleks maksmisteekond kohe katkestada.
Ärge kiirustage
E-postile või sõnumile saabuvad, kiirustava sisuga pakkumised, on esimene ohumärk pettusest. Broneeringute tühistamise või sooduspakkumise teated, millele reageerimiseks antakse kasutajale 15- või 45-minutiline ajaraam, on paika pandud ohvrile surve avaldamiseks.
Veenduge veebilehe õigsuses
Broneerides nii lennupileteid kui majutust, veenduge alati, et asute tõepoolest õigel veebilehel. Selleks jälgige alati aadressiriba ning et veebilehe kõik funktsioonid oleksid töökorras. Võimalusel proovige orienteeruda erinevate menüüpunktide vahel, vahetada keelt ning katsetada, kas kõik makseviisid töötavad.
Viige läbi taustakontroll
Majutust ning lennupileteid broneerides veenduge, et teenusepakkuja on usaldusväärne. Kõige lihtsam viis pakkuja õigsuse kontrollimiseks on guugeldamine, seejuures ärge piirduge üksnes esimeste tulemuste sirvimisega, vaid vaadake läbi maksimaalselt palju vasteid, et saada kätte võimalikult detailne taustainfo. Alati tasub üle vaadata ka pildid ning arvamushinnangud.
Vältige teenuste vahendajaid ja kaardiandmete salvestamist
Majutuse või lennu broneerimiseks on kõige turvalisem kasutada otseühendust pakkujaga. Teenuse vahendajaid kasutades tasub olla ekstra valvas, sest ei saa kindel olla, kuidas sel puhul isikuandmeid säilitatakse või töödeldakse. Samuti tasub suhtuda kriitiliselt kaardiandmete sisestamisesse erinevatesse keskkondadesse, et tagada «edaspidine kiirem ostlemine». Finantsandmed tasuks sisestada vaid juhul, kui ostuotsus on langetatud – nii saate olla kindel, et teie andmed ei saa näiteks küberründe puhul varastatud.
Olge skeptilised pakkumiste ja reklaamide suhtes
Pakkumised, mis tunduvad liiga head, et olla tõsi, on mõeldud enamasti ohvrite meelitamiseks. Ahvatlevad reklaamid saadetakse välja eesmärgiga petta inimestelt välja finantsandmed või suunata neid tegema kohe rahalist tehingut, mille tagasiulatuv tõendamine on keeruline protsess.
Kordusmaksete ja kaardiandmete sisestamise teavitusi saades tasub olla valvas
Olge tähelepanelikud teenusepakkujalt tulevate teavituste suhtes, mis paluvad teostada täiendavaid makseid või uuendada juba olemasolevaid andmeid. Kui olete teinud broneeringu ning ka tasunud, kuid saate teate vajadusega teostada uus tehing reserveeringu kinnituseks, tuleks esmalt võtta ühendust otse teenusepakkujaga ning enne olukorra selginemist hoiduda andmete sisestamisest ja maksete sooritamisest.
Pettuse kahtluse korral pöörduge viivitamatult oma kodupanga poole.