Narva värvitootja Primatek edukad testid näitasid, et kaltsiumkarbonaat, mida Ragn-Sells hakkab välja võtma Ida-Virumaa mägedes seisvast põlevkivituhast, on hea tooraine keskkonnasäästlike pulbervärvide tootmiseks.
TESTID ÕNNESTUSID ⟩ Põlevkivituhast võib saada värvimaailma uus kangelane
Üle aasta kestnud koostöö tulemusena on valmis saanud esimene proovipartii valget pulbervärvi, mida on ka edukalt testitud metallpindade katmisel. Testide tulemused näitasid, et põlevkivituhast toodetud taaskasutatud kaltsiumkarbonaat on nii kõrgete kvaliteedinäitajatega, et asendab täielikult värsket toorainet, mida praegu kaevandatakse suure keskkonnajalajäljega.
Kuna maailma eri tööstusharudes kasvab järjest kiiremini nõudlus just selliste taaskasutatud toorainete vastu, on Ragn-Sellsi Eesti tütarettevõte OSA projekt väga huvitatud, et Ida-Virumaa põlevkivituhast toodetav kaltsiumkarbonaat aitaks tõsta ka Eesti ettevõtete konkurentsieelist.
«Just seetõttu võtsime ise ühendust ka Narva värvitootjaga Primatek ja tutvustasime neile oma unikaalset ja patenteeritud lahendust, millega me saame muuta kasutult mägedes seisva põlevkivituha jälle kasulikuks tooraineks. Oleme juba tootnud tuhast näidispartiid kaltsiumkarbonaati, millest ühe andsime testimiseks Primatekile,» ütles Ragn-Sells OSA projekti müügijuht Lauri Laanemäe. «Testide tulemused ületasid meie ootuseid.»
Narva külje all pulbervärvide arendamise, tootmise ja müügiga tegeleva Primateki peatehnoloog Svetlana Fedotova selgitas, et maailmas on levinud praktika kasutada pulbervärvide täiteainena just kaltsiumkarbonaati, sest see on looduslik mineraal, mis ei tekita keskkonnale nii suurt kahju.
«Sellest hoolimata otsitakse üle maailma keemiatööstustes võimalusi, kuidas toodetes kasutada just taaskasutatavaid materjale, et veel rohkem vähendada mõju keskkonnale,» ütles Fedotova.
«Seetõttu on meie jaoks väga hea ja oluline uudis, et Ragn-Sells hakkab meile nii vajalikku taaskasutatud kaltsiumkarbonaati tootma just siinsamas Narvas. Tänu sellele koostööle saame meie oma värvitootmise keskkonna jalajälge veelgi vähendada, transpordikulusid kokku hoida ja muuta tootmise majanduslikult tõhusamaks.»