Teiseks ei kaitse muinsuskaitse kogu ehitatud keskkonda ja ei oleks ka kindlasti mõistlik, et kaitseks. Erinevalt kaitsealustest hoonetest on muidu ehitatud keskkonna täiesti loomulik osa selle muutumine: hooneid rekonstrueeritakse, ehitatakse ümber, interjööre ajakohastatakse, funktsioonid ja vajadused muutuvad ning sellega koos ka majad. Kõik majad aga erinevatel põhjustel ei säiligi. Kui meil puuduksid joonised või fotod, oleks väga keeruline ühe hoone n-ö ajajoont ja arengut hiljem ka uurida ning tuvastada.
Vähemoluline pole aspekt, et eskiisid, joonised, maketid, fotod – see kõik on looming ja väljendab tugevalt autoripositsiooni. Lisaks räägib see looming meile projekteerimiskultuuri või -vahendite muutumisest ning laiemalt nii ajastust kui ka tingimustest.
Kuidas muuseum otsustab, millise arhitekti «paberil» pärand peaks tulevastele põlvedele säilima?
Täna ei räägi me üldsegi enam ainult paberil pärandist, vaid sama oluline on rääkida digitaalsest pärandist. Juba mitu aastakümmet on toimunud projekteerimine digitaalses keskkonnas ning samamoodi tuleb mõtestada ja säilitada seda. Laiemalt on aga muuseumi kogumistegevuse ja valikute aluseks kogumispõhimõtted, teemad ja ajalised valikud ning nendest lähtuvalt saab ka otsustada, mis sobitub meie kogudesse ja mis mitte. Arhitektuurimuuseumi fookuses on professionaalne Eesti arhitektuur 20. sajandist tänapäevani. Alati mõjutavad valikuid ka pakutava materjali unikaalsus, seisukord ja ajakriitilisus – kas materjal säiliks samaväärselt ka muuseumisse toomata või mitte?
Tuled Arhitektuurimuuseumisse ehk endisesse riigimuuseumisse, nüüdsesse riigi asutatud sihtasutusse Eesti suurimast eramuuseumist Vabamust. Mida endisest ametist kaasa võtad? Mis on olnud uude ametisse asudes seni suuremad muutused, üllatused?