Peaaegu kõik Viking Line'i laevadel tekkivad jäätmed transporditakse kaldale ringlussevõtuks, taaskasutamiseks või kompostimiseks. Kevadel alustati koostöös VG EcoFueliga kohvipaksu kogumist aiamulla materjalina. Kohvipuru taaskasutamine vähendab vajadust värske turba järele mulla tootmisel. Ühe 40-liitrise mullakoti jaoks läheb umbes 560 tassi jagu kohvipuru.
Läänemere laevarestoranide kohvipaksust tehakse aiamulda
Kohvipuru kogutakse kõigilt viielt Viking Line'i laevalt, samuti kogutakse laevarestoranidest toiduõli. Kohvipuru transporditakse Kesk-Soomes asuvasse Saarijärvisse, kus Soome ettevõtte Berner Oy kasutab seda toorainena tänavu kevadel turule toodud väetiste tootesarjas GreenCare.
Restoranide toiduõlist valmistatakse hüdrogeenitud taimeõli – HVO, mis on diislikütuse bioloogiline asendaja. Materjalide kogumist haldab VG EcoFuel, mis kuulub Soome ettevõttele Meriaura Group.
«Kohvipuru ja toiduõli ringlussevõtt on hea näide ringmajandusele tuginevast materjalivoost, mille loomist me koos oma partneritega aktiivselt edendame. Oluline on, et materjalid võetakse ringlusse korraga – nii on neid tõhusam transportida ja heitmed kogutud ühiku kohta vähenevad. Viking Line'il on pikaajaline jäätmete taaskasutamise traditsioon; alustasime sellega oma laevadel juba 1980. aastatel, et kaitsta Läänemerd ja selle haavatavat saarestikku. Tänapäeval sorteerime laevadel kõiki jäätmeid ja taaskasutame kõike võimalikku alates metallpurkidest kuni tekstiilini. Me ei paiska kunagi reovett merre,» ütleb Viking Line'i jätkusuutlikkuse juht Dani Lindberg.
Viking Line on üks Berner Oy suurimaid partnereid. Ettevõte, mis toodab muu hulgas mulda, võtab Viking Line'ilt regulaarselt kohvipuru. Kohvipuru kogutakse tuhandetelt eri partnereilt – nii laevandusettevõtetelt kui ka hotellidelt, restoranidelt, tanklatelt, kaubandus- ja konverentsikeskustelt.
«Meil on väga hea meel, et oleme lõpuks suutnud koos partneritega lahendada kohvipuru kogumise logistilise väljakutse. See on maailmas esmakordne, et kohvipuru kogutakse süstemaatiliselt taimekasvatussubstraatide tootmiseks. Varem kasutati seda peamiselt vaid jahvatatud täitematerjalina. Ühe 40-liitrise mullakoti jaoks kasutame umbes 560 tassi jagu kohvipuru. Üks oluline keskkonnaalane eelis on, et tänu sellele saame vähendada mullas oleva värske turba kogust umbes 30 protsenti,» ütleb Berner Oy koduaia kategooriajuht Jussi Petäjä.
Eelmisel aastal koguti Viking Line'i laevadelt kokku 1475 tonni toidujäätmeid. Sellest saadi umbes 112 000 kuupmeetrit biogaasi, mis vastab 127 000 liitrile bensiinile. See energiakogus on võrdne umbes 800 korteri või 60 eramaja aastase elektrienergia tarbimisega elektrikütte korral.
Viking Line'i laevade restoranid töötavad pidevalt, et vähendada oma tegevuse keskkonnamõju. Lisaks ringlussevõtu tõhustamisele keskendutakse toidujäätmete vähendamisele, mis toimub osaliselt individuaalsete portsjonite serveerimise ja toidu nõudluse hoolika jälgimise kaudu. Septembri alguses käivitas laevafirma Viking Glory'l ja Viking Grace'il toidujäätmete projekti, mille käigus kaalutakse ja analüüsitakse kogu toidujääkide kogust.
«Suur tänu meie laevarestoranide töötajatele nende fantastilise suhtumise eest, kuigi selline projekt tähendab alati veidi lisatööd. Teisest küljest on see aga kindlasti aega väärt, sest nii saavad meie töötajad mõõdetavaid andmeid oma keskkonnatöö ja selle mõju kohta,» ütleb Dani Lindberg.
Kuidas Viking Line'is taaskasutamine toimib:
1. Toidujäätmed: Laevadel kogutud toidujäätmed muudetakse biogaasi tooraineks ning alates kevadest on kohvipuru kasutatud koduaia mulla toorainena.
2. Tekstiilid: Soome tekstiilide taaskasutamise teenusepakkuja Rester Oy võtab vanu tekstiile vastu ja taaskasutab neid. Laevadelt pärit tekstiilid lagundatakse kiududeks, mida saab kasutada uue materjali tootmiseks.
3. Klaas: 2023. aastal taaskasutati Viking Line'i laevadel 286 tonni klaaspakendeid. Uue klaasi tootmiseks sulatatud ringlussevõetud klaasi kasutamine võimaldab säästa 20 protsenti energiat võrreldes liiva, sooda ja lubja kasutamisega toorainena.
4. Metallijäätmed: Ringlussevõetud metallpurkidest valmistatud terase kasutamine säästab 75 protsenti energiat võrreldes rauamaagi kasutamisega tootmises. 2023. aastal kogus Viking Line 50 tonni metallijäätmeid.
5. Paber: Viking Line'i laevad saatsid eelmisel aastal ringlusse 346 tonni paberit ja pappi. Paberi- ja kartongpakendite ringlussevõtt vähendab puude raiumise vajadust. Tonn vanapaberit vastab umbes 14 puule. Paberi kasutamist on osaliselt vähendatud ka tänu digitaalsete ekraanide kasutamisele ja klientidele digitaalsete kanalite kaudu teabe jagamisele.