Eesti mototehnikamüüja Velt Motocenteri hooldusjuht Morten Silt jagab lihtsaid nippe, kuidas suvehooaja lõpus moto- ning aiatehnikat õigesti hoiustada, et see ka uuel kevadel toimiks.
EKSPERT ⟩ Suvetehnikat peaks just nii hoiustama, et see kevadel jälle käivituks
Morten Sildi sõnul on kõige esmane enne pikka talvepuhkust tehnika korralikult puhtaks pesta. «Nii moto- kui aiatehnikale kogunenud mustus talletab niiskust, mis omakorda soodustab roostetamist ja erinevaid kahjustusi. Samuti võidakse motohooaja lõpus juba ka teid soolatama hakata ning sellise kihiga ei tasu küll masinat üle talve seisma jätta,» ütles Silt.
«Nii tsikleid, muruniitjaid kui muud tehnikat on kõige parem üle talve hoida soojas ja kuivas ruumis. Kel sellist ruumi pole ja tuleb valida, kas näiteks hoida tehnikat niiskemas garaažis või õues, siis esimene on siiski veidi parem valik. Õues hoides veekindel kate küll niiskust päris eemal ei hoia, aga mingit kaitset siiski otsese ilmastikumõju eest pakub. Kuiva ja ilusa ilmaga võiks vahepeal katte maha võtta ja lasta masinal tuulduda,» soovitas Silt.
Kui masinat hoiustatakse üle talve heades tingimustes, siis võib sügisel hoolduse rahulikult ära teha, et kevadel kohe valmis olla ja mitte järjekorras oodata.
«Samas, kui hooldusvälp seda lubab, siis on masinale parem teha korraline hooldus enne hooaja algust – nii on kindel, et talvega seistes tekkinud mured on üle vaadatud ning lahendatud, sest talvel võib pelgalt seismine probleeme tekitada. Näiteks jäävad pidurid kinni, vajub rehv tühjaks või ilmutab end mõni vedelikuleke,» rääkis Silt.
«Hobitehnika võiks vähemalt kord aastas põhjalikumalt üle vaadata – hooajalise hooldusega kontrollitakse terve masin – elektri- ja kütte- ning jahutusssüsteem, tuled, mootori seisukord, veermik, pidurid jpm. See on nii masina eluea kui tegelikult ka sõitja enda ohutuse mõttes hädavajalik,» lisas Silt.
Talvel lae, liiguta ja käivita
Morten Sildi sõnul on meie kliimat arvestades masinate üks tundlikumaid kohti aku – kui ATV või mootorratas jääb talveks seisma, siis on mõistlik selle aku vooluahelast lahti ühendada.
«Kui masin seisab külmas ruumis, siis peaks aku maha võtma, tuppa sooja tooma ja kindlasti vahepeal laadima. Külmas hoitud ja tühi aku kipub kergelt rikki minema ning tühjast akust saavad alguse ka paljud teised elektriprobleemid,» nentis Silt.
«Inimesed üldiselt ei tea, et seisev kütus hakkab mõne kuu jooksul oma omadusi kaotama ning võib pakseneda. Kui on teada, et masin talvel kasutust ei saa, siis on mõistlik vana kütus hooaja lõpus välja lasta või siis vahepeal värsket kütust lisada. Ja kui selline võimalus on olemas, siis vahepeal masinat käivitada,» rääkis Silt.
Hooldusjuhi sõnul on hea pikalt seisev masin talvel paar korda kuus käima panna ja lasta soojeneda. See paneb kõik süsteemid, õlid ja kütuse liikuma ning väldib setete ja võimalike ummistuste tekkimist.
Samuti soovitan talvel seisvat masinat aeg-ajalt kasvõi edasi-tagasi liigutada, et piduriklotside kinnijäämist või seismisega ladestuvat niiskust ja võimalikku korrosiooni vähendada.
«Tegelikult tasub talvel ka lihtsalt masinale pilk peale visata ja vaadata, kuidas tal läheb. Näiteks võib rehv seistes mikromõra tulemusena vaikselt tühjaks vajuda. Seega peaks jälgima, et rehvid oleks alati seistes täis – kui raske masin seisab mitu kuud tühja rehvi peal, siis võib see kandiliseks vajuda ning võib juhtuda, et seda rehvi enam kevadel kasutada ei saagi,» lisas hooldusjuht.