Septembris toimus Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) korraldatud toidu- ja joogisektori ettevõtete ärimissioon Saudi Araabiasse, millest võttis osa ka edukas snäkitootja Balsnack. Nüüd on ettevõte selle tulemusena jõudnud mitme uue lepinguni.
KÕVA SÕNA ⟩ Eesti näksitootja murdis Saudi-Araabia turule
Balsnack alustas Saudi Araabia turul koostööd rohkem kui aasta tagasi, kui leidis Gulfoodi messilt oma esimese partneri Bin Dawood Holding, mis haldab Danube kaupluste ketti.
«Oleme neile müünud juba neli konteinerit Grand Chipsi kartulivahvleid ja uus tellimus läheb välja veel selle aasta detsembris,» ütles Balsnacki ekspordijuht Marko Utsar.
Septembris toimunud Saudi Araabia ärimissioon tõi aga kaasa uusi koostöövõimalusi. Balsnack saavutas otsekontaktid kahe olulise jaeketi Othaim Co. ja Panda esindajatega.
«Othaimiga, mis haldab suurima kaupluste arvuga jaeketti Saudi Araabias, oleme juba koostööd alustanud. Nende esimene tellimus läheb välja detsembri lõpus. Panda hüpermarketiketiga on läbirääkimised lõpusirgel ning kõik peaks koostööks valmis olema jaanuaris 2025,» lisas ta.
Saudi Araabia turule viib Balsnack Grand Chipsi brändi all olevaid kartulivahvleid. Hinnapoliitika osas on seal aga suur surve, sest kohalikud tootjad pakuvad oma tooteid madalate hindadega. «Väikesed pakid maksavad seal tugevalt alla ühe euro, mis teeb konkurentsi keeruliseks. Samuti on populaarsed megapakid, kuna suured pered ostavad korraga rohkem,» selgitas Utsar.
Lepingute mahu mõttes loodab Balsnack araablastele müüa vähemalt miljon pakki kartulivahvlit. «Eeldame, et mõlemad uued partnerid võivad tellida vähemalt neli-viis merekonteinerit aastas, mis tähendab 300–400 000 pakki Grand Chipsi,» avaldas Utsar, et siis neil oleks juba kolm sarnase mahuga partnerit.
Saudi Araabia turule sisenemiseks oli vaja kohalikult toiduametilt heakskiitu, pakenditele araabiakeelset märgistust ning toote kerget kohandamist sealsete tarbijate eelistustele. Balsnacki otsesteks konkurentideks Saudi Araabias on lätlaste Long Chips, samuti rahvusvaheliselt tuntud brändid nagu Lays ja mitmed kohalikud snäkitootjad.
«Kui oleme veebruariks kolmes suures ketis sees, siis on meie eesmärk kasvatada brändi tuntust ja nõudlust. Suurem töö alles seisab ees,» tunnistas Utsar.
Tema sõnul on Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse panus Balsnacki edusse olnud märkimisväärne. «EIS on olnud põhiline tugi, alustades edukatest ärimissioonidest kuni Gulfoodi messi korraldamiseni, kus saime oma esimese suure partneri,» märkis ekspordijuht Utsar.
Balsnacki arendusjuht Reigo Rusing lisas: «Messidel käimine ja meeletu kontaktide kokkukogumine tagabki selle, et lõpuks kolistad kõik need ämbrid ära. Ja selle tulemusena viid kogu oma arengu sellele tasemele, et üha rohkem hakkavad sinu kokkulepped püsima ning sul tekivad partnerid, kellega ei ole ärisuhe tuksi läinud. Esimesed 100 superdiili ja kontakti, mis kuskilt messidelt saad, võib kirjutada julgelt korstnasse.»
Viimase viie aastaga on ettevõtte eksport kasvanud 500%, moodustades praeguseks poole kogukäibest. Oma toodet tarnitakse koguni 72 riiki. Rusingu hinnangul on ilma ekspordita ainult Eesti turul toimetades väga raske elus püsida.
«Ma olen Eesti riigi fänn ja kuigi osad ütlevad, et meil on riigis need või teised asjad nii halvasti, siis mina ütlen, et Balsnacki ei eksisteeriks riigi sellise toetuseta. See on kindel. Meile on antud raha kasvamiseks – 10 aastat on sind kantud justkui käte peal, et jää ellu, jää ellu, jälle aitame, toetame messidel käimist ja otsi uued kontaktid – see on tõesti väga aidanud,» ütles Rusing.
Balsnack on seni oma hitt-toodet kartulivahvlit müünud miljon pakki aastas. Kui nüüd uue turuga mahud kasvavad, ei ole see ettevõtte jaoks probleem. Nad on võimelised tootma miljon vahvlipakki kuus, kui tootmisliinid töötaksid ööpäev läbi seitse päeva nädalas.