:format(webp)/nginx/o/2025/04/23/16793174t1ha08e.jpg)
Kodumaine näksitootja Balsnack viib oma populaarsed leivanäksid Soome poekettidesse. Soome on üks väheseid riike peale Eesti, kus mustast leivast valmistatud tooted on kõrgelt hinnatud.
Balsnacki leivasnäkid on olnud juba pikka aega Eesti populaarseim snäkitoode, mida tarbitakse aastas ligi 280 tonni. Tegemist on täielikult kodumaisest toorainest valmistatud suupistetega. Võrreldes näiteks kartulivahvliga, mis on Balsnacki suur ekspordiartikkel, on leivasnäkid miski, mis on siiani enim hinnatud just kodumaisel turul. Nende läbimüük on püsinud läbi aastate stabiilselt suur.
«Leivanäkse võib mõneti võrrelda kamatahvliga, mis on ainuomane vaid eestlastele. See tuleneb ilmselt meie sügavast kiindumusest musta leiva vastu,» selgitas Balsnacki juhatuse liige Reigo Rusing. «Üksnes meie hõimurahvas soomlased tunnevad mustast leivast valmistatud toodete vastu meiega sarnast kiindumust,» lisas ta.
Turuanalüüsid näitavad, et eurooplaste suupistete eelistused varieeruvad suuresti olenevalt riigist, demograafiast ja kultuurist. Euroopa suupisteturul domineerivad soolased snäkid nende taskukohase hinna, mugavuse ja laia kättesaadavuse tõttu. 2024. aastal moodustasid soolased suupisted ligikaudu 30-35 protsenti Euroopa suupisteturu kogutulust.