Verdicchio oli üsna tõenäoliselt üks läinud sajandi teise poole enim joodud Kesk-Itaalia valgeid veine. Tema kuulsus rajanes eelkõike nimetet sordi erakordsel saagikusel (üks Verdicchio kobar kaalub umbes sama palju kui kaks Chardonnay oma) ja pigem joogi odavusel kui headusel. Uuel aastatuhandel aga on selgunud, et tõsisema pühendumise korral suudab kunagine mahuviinapuu pakkuda isikupäraseid ja nauditavaid suurveine!
Üks lihtsamaid ja samas tähtsamaid võtteid on istanduste saagikuse vähendamine – kui viinapuu peab tegelema kümne kobara asemel näiteks viiega, on ka mahl ja tulevane vein oluliselt rammusamad ja aroomid kirkamad. Marche maakonna enam kui 3000 hektarit Verdicchio istandusi asuvad suuremalt jaolt kunagise roomlaste kindluslinna Aesi ümbruses.
Tänapäeval nimetatakse seda piirkonda Castelli di Jesiks (parimatel maalappidel toodetud veinide sildil võib olla märge «Classico» ja täiendavate kvaliteedinõuete täitmisel ka «Reserva» või «Superiore») ning sealsed veinid on tuntud oma jõulisuse ja lopsakuse poolest.
Daria Garofoli arvates iseloomustavadki kvaliteetset Verdicchiot alati jõuline mineraalsus, tuntav happesus ja mõrkjas järelmaitse. Lisaks on Verdicchio trumbiks tema suutlikkus Rieslingi kombel pudelis edasi küpseda.
Marche vanima veinitootja veinides on nelja põlvkonna kogemused, maitses ja aroomis leidub päikest, mineraalsust ja Aadria mere soolaseid tuuli. Arvukad auhinnad messidelt ja veiniajakirjadelt on veinide müümisel abiks olnud – Daria käib ilmse naudinguga mööda maailma oma perekonna veine esitlemas («Oh, ma olen alati nii väga reisida tahtnud!»), enne äsjast Tallinna-visiiti pikemalt ka Aasias.
«Kui ma 19 aastat tagasi esimest korda Hiinas käisin, siis uskusin, et see on koht, kus mu lapsed hakkavad veini müüma. Mu poeg, kes on pidanud nüüd meie Singapuri kontori kaudu hiinlastega suhtlema, loodab, et seda saavad teha tema lapsed,» muigab Daria.
«Kõik võtab aega. Aasiasse oodatakse praegu konteinerite kaupa tegelikult vaid pooleeuroseid üliodavaid veine. Hiinas tarbitavad ülikallid veinid, millest kõikjal räägitakse, on lihtsalt mingite inimeste staatuse kinnitamiseks, need ei näita tegelikku turgu ega vii nendeni, kellele vein tegelikult maitseb. Seevastu jaapanlased on väga haritud ja oskavad küsida väga kvaliteetseid veine. Aga nemad ongi nagu mingil teisel planeedil.»
Garofoli perekonnapildil naeratab mitu põlve veiniinimesi. Mis imeasi see kõiki veini juures hoiab? Nagu maailmas poleks muid väljakutseid?
Daria Garofoli ei kõhkle vastusega hetkegi. «Olen alati oma lastele öelnud: «Kui te nüüd kujutate ette, et veinibisnis toob hullusti raha sisse, siis unustage ära. See on tegevus, mis vajab kirge, pühendumust ja lõputult aega, ning kindlasti on ameteid, millega teenib mitu korda rohkem.
Aga see on töö, mis võimaldab rännata kogu maailmas, kohtuda erinevate inimestega ja elada väga põnevat elu. Nii et valige ise. Võib-olla siiski tahaksite olla selle pereäri viies põlvkond?»
Aga nad peavad kogu aeg arvestama, et selle veinimaja ehitamiseks on kulunud neli põlve ja piisaks vaid aastast, et see lammutada… Vastutus on väga suur. Õnneks perekonna ajalugu toetab ja annab noortele palju parema positsiooni, kui on neil, kes tänapäeval lihtsalt otsustavad osta mõne veinimaja ja kõigega nullist alustada.»
Tasub proovida!