Samal ajal peab uneuurija Kene Vernik uuringutulemuste üheks selgituseks elu ühiskonnas, kus ületöötamist nähakse positiivsena, millest tulenevalt inimestel napib aega iseenda ja/või oma lähedaste jaoks.
«Tihti ohverdatakse uneaega töö või vaba aja veetmise nimel, sest kardetakse millestki ilma jääda või et miski jääb tegemata – seda fenomeni nimetatakse lühendiga FOMO (fear of missing out ehk ilmajäämishirm). FOMO on levinud noorukitel ja noortel täiskasvanutel, kes veedavad sotsiaalmeedias palju aega une arvelt. Kuid teaduslikud uuringud näitavad, et optimaalse produktiivsuse ja motivatsioonini, mis võimaldab meil saavutada rohkem ja tõhusamalt, on võimalik jõuda ainult pärast kosutavat und,» ütleb psühholoog.
Tema sõnul pole hästi magamiseks tarvis imeravimit otsida. Peaasi on magada soovitatud määral ja säilitada regulaarne unegraafik: minna voodisse ja ärgata iga päev samal ajal, isegi nädalavahetustel. See treenib aju kergemini uinuma ja tagab kvaliteetsema ööune.
«Paljud seostavad magamist puhkuse ja lõõgastumisega – tervelt kolm neljast küsitlusele vastanust peavad und tervise, õnne ja edu jaoks hädavajalikuks. Samas tuleb vastustest aga välja, et tegelikkuses kaldub kaalukauss tihti kohustuste ja meelelahutuse kasuks. Oleme olukorras, kus peame propageerima une olulisust ja tuletama inimestele meelde, et parem igapäevaelu algab heast ööunest,» ütleb Põder.
Koostöös ekspertidega alustab Ikea uut majandusaastat kampaaniaga «Ärka üles! On aeg magada.» Kampaania eesmärk on tõsta nii Ikea töötajate kui kõigi teiste teadlikkust korrapärase hea une olulisusest.
«Teaduslikud faktid näitavad selgelt, et unepuudus suurendab eluga rahulolematust ja vigade tegemise tõenäosust, mistõttu on halvasti maganuna raskem teiste inimeste, meeskonnakaaslaste ja klientidega häid suhteid hoida. Seetõttu on une tähtsusest rääkimine ja seda tagavate lahenduste pakkumine meie jaoks oluline nii kaubamärgina, mis seisab parema kodu elu eest kui ka tööandjana, kes hoolib oma töötajatest ning nende töö- ja eraelu tasakaalust,» ütleb Ikea Eesti turu juht.
Veebiküsitluse, milles osales 1000 Eesti elanikku vanuses 18–74 aastat, tegi Ikea tellimusel 2024. aasta juulis uuringufirma Norstat.